لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۰۳:۳۵

یکی از پیامدهای گروگان‌گیری دیپلمات‌های آمریکایی: پیدایش بخش خبری شامگاهی در آمریکا


یکی از پیامدهای گروگان‌گیری دیپلمات‌های آمریکایی در تهران، تولید بخش خبری شامگاهی تلویزیونی در آمریکا بود. شبکه تلویزیونی ای‌بی‌سی نیوز آمریکا آن زمان برای اعلام اخبار روزانه وضعیت گروگان‌ها در تهران، برنامه‌ای ویژه هر شب پخش می‌کرد که نامش «بحران ایران - آمریکا به گروگان گرفته شد» بود.

این برنامه تلویزیونی هر شب ادامه داشت و پس از آزادی گروگان‌های آمریکایی از ایران، تبدیل به بخشی خبری شد. به تدریج این بخش به چیزی تبدیل شد که امروزه آن را «پرایم تایم» می‌نامند و بین ساعت هشت تا ۱۱ شب، یعنی پریننده‌ترین ساعات تلویزیون، پخش می‌شود.

شبکه تلویزیونی «هیستوری چنل» (کانال تاریخ) در گزارشی نوشته است همین برنامه مرتب شبانه برای آگاهی از وضعیت گروگان‌ها، چیزی بود که به جیمی کارتر، رئیس جمهوری وقت آمریکا، اجازه نداد فعالیت تبلیغاتی مثبتی داشته باشد و هر شب که اخبار گروگان‌ها بیشتر ادامه پیدا می‌کرد، توانایی و قدرت تصمیم‌گیری او بیشتر زیر سوال می‌رفت.

این گزارش می‌گوید توجه و تمرکز خاص جیمی کارتر به وضعیت گروگان‌ها باعث شد کارتر حتی نتواند به طور جدی در فعالیت‌های انتخاباتی حضور فعال داشته باشد.

از سوی دیگر، کمپین انتخاباتی رونالد ریگان آن زمان از این خلأ استفاده می‌کرد. آن زمان حتی شایعه‌ای پخش شد که اعضای کمپین انتخاباتی ریگان با ایرانی‌ها مذاکره کرده تا زمان انتخابات، گروگان‌ها را آزاد نکنند. هرچند رونالد ریگان بعدها به کرات این شایعه را رد کرد.

در ۲۱ ژانویه ۱۹۸۱ و چند ساعت پس از ادای سوگند پرزیدنت رونالد ریگان در مقام ریاست جمهوری، گروگان‌های آمریکایی پس از ۴۴۴ روز اسارت، آزاد شدند. اما اقدام خلاف عرف بین‌المللی رژیم مذهبی حاکم بر ایران سرآغازی بر سال‌ها گروگان‌گیری، بازداشت، و زندانی شدن شهروندان آمریکایی و غربی توسط جمهوری اسلامی بود؛ رویه‌ای که چهل سال بعد از گروگانگیری کارکنان سفارت ایالات متحده در تهران، هنوز هم ادامه دارد.

https://gdb.voanews.com/6A93B43A-98B2-45DB-8109-0792592FEB29.gif

XS
SM
MD
LG