لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۰۸:۱۷

تصویب بسته کمکی به اوکراین و اسرائیل در مجلس نمایندگان؛ بایدن خواستار تصویب فوری آن از سوی سنا شد


ساختمان کنگره ایالات متحده
ساختمان کنگره ایالات متحده

مجلس نمایندگان آمریکا روز شنبه اول اردیبهشت، بسته کمک ۹۵ میلیارد دلاری به اوکراین، اسرائیل و تایوان را تصویب کرد.

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، در بیانیه‌ای از مجلس سنا خواست که پس از تصویب سریع این طرح، فورا آن را برای امضای نهایی و تبدیل‌شدن به قانون به کاخ سفید بفرستند.

او در بیانیه خود ضمن قدردانی از ائتلاف فراحزبی حامی این طرح یادآور شد که تصویب طرح مزبور در شرایط رویارویی اسرائیل با «حملات بی‌سابقه» جمهوری اسلامی و تداوم بمباران اوکراین از سوی روسیه انجام شده است.

بیش از دو ماه پیش، مجلس سنا طرح مشابهی را تصویب کرده بود. طی این مدت، رهبران هر دو حزب از جمله جو بایدن و میچ مک‌کانل، رهبر اقلیت جمهوری‌خواه در سنا، از مایک جانسون، رئیس جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان، بارها خواسته بودند آن را برای رای‌گیری مطرح کند.

ده‌ها قانونگذار دموکرات همزمان با تصویب بخش‌های مختلف این بسته کمکی، پرچم‌های اوکراین را به اهتزاز در می‌آوردند که این اقدام آنها با مخالفت مایک جانسون روبرو شد.

آقای جانسون در روزهای گذشته به‌رغم تهدیدهای برخی از قانونگذاران افراطی جمهوری‌خواه این بسته را برای رای‌گیری در مجلس ارائه کرد.

بسته کمکی تصویب‌شده توسط مجلس نمایندگان شامل ۶۰ میلیارد و ۸۴۰ میلیون دلار کمک به اوکراین، ٢٣ میلیارد دلار برای نوسازی تسلیحات آمریکا، ۲۶ میلیارد دلار کمک برای اسرائیل، و ۸ میلیارد و ١٢۰میلیون دلار کمک به متحدان آمریکا در حوزه هند-اقیانوسیه است.

تهدید به ممنوعیت رسانه چینی «تیک‌تاک» و همچنین انتقال احتمالی دارایی‌های مسدودشده روسیه به اوکراین، از دیگر موارد مهم در این طرح است.

کاخ سفید روز جمعه ۳۱ فروردین، در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که جهان نظاره‌گر کنگره است و تصویب این طرح، پیام نیرومندی درباره قدرت رهبری آمریکا در این لحظه حساس مخابره خواهد کرد.

برخی از جمهوری‌خواهان تندرو با اشاره به کسری بودجه ۳۴ تریلیون دلاری دولت آمریکا، به‌شدت مخالف تداوم کمک به اوکراین بودند. آنها بارها هشدار داده‌اند مایک جانسون را نیز همانند خلف او؛ کوین مک‌کارتی از سمت ریاست مجلس نمایندگان برکنار خواهند کرد.

مایک جانسون روز جمعه به خبرنگاران گفته بود اگرچه این طرح «کامل نیست» و اگر جمهوری‌خواهان کنترل کنگره و کاخ سفید را در دست داشتند آن را به گونه‌ای دیگر نگارش می‌کردند، اما طرح کنونی بهترین فرآورده ممکن در شرایط فعلی برای رسیدگی به این تعهدات بسیار مهم است.

با این حال، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق و نامزد حزب جمهوری‌خواه، هفته گذشته از آقای جانسون حمایت کرد و روز پنجشنبه سی‌ام فروردین، نیز تصریح کرد بقای اوکراین برای ایالات متحده مهم است.

XS
SM
MD
LG