لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۱۶:۱۰

همزمان با چهلمین سالگرد اشغال سفارت ایالات متحده؛ خزانه داری آمریکا حلقه نزدیکان خامنه‌ای را تحریم کرد


وزیر خزانه داری آمریکا می گوید این نه نفر از نزدیکان خامنه‌ای و اجرا کنندگان سیاست های او هستند.
وزیر خزانه داری آمریکا می گوید این نه نفر از نزدیکان خامنه‌ای و اجرا کنندگان سیاست های او هستند.

همزمان با چهلمین سالگرد اشغال سفارت آمریکا در تهران و گروگانگیری کارکنان و دیپلمات های ایالات متحده، وزارت خزانه داری آمریکا تحریم های جدیدی را علیه «حلقه نزدیکان» علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، وضع کرد.

در بیانیه وزارت خزانه‌داری ایالات متحده که روز دوشنبه ۱۳ آبان منتشر شد، تاکید شده است که این تحریم های جدید علیه نیروی مسلح جمهوری اسلامی و همچنین ۹ فرد از نزدیکان و منصوبان منصوب رهبر جمهوری اسلامی که مسئول رفتارهای افراطی رژیم ایران هستند، اعمال می‌شود.

در بیانیه خزانه داری آمریکا همچنین آمده است که این تحریم ها همزمان با چهلمین سالگرد اشغال سفارت ایالات متحده توسط جمهوری اسلامی، که طی آن بیش از ۵۰ آمریکایی برای مدت ۴۴۴ روز گروگان رژیم حاکم بر ایران بودند، وضع شده است.

استیون منوشن، وزیر خزانه داری آمریکا، اعلام کرد این تحریم ها علیه مقام های غیرمنتخب ایران که حلقه نزدیکان علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، را تشکیل می‌دهند و سیاست‌های بی ثبات کننده او را اجرا می کنند، وضع شده است.

در فهرستی که خزانه داری آمریکا اعلام کرده نام‌هایی چون ابراهیم رئیسی رئیس قوه قضاییه، مجتبی خامنه ای فرزند رهبر جمهوری اسلامی، محمدی گلپایگانی رئیس دفتر خامنه ای، وحید حقانی از افراد نزدیک به خامنه ای، علی اکبر ولایتی مشاور سیاست خارجی رهبر خامنه ای، غلامعلی حداد عادل پدر عروس خامنه ای و از نزدیکان او، محمد باقری رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح، و برخی نظامیان عضو سپاه از جمله حسین دهقان و غلامعلی رشید نام آورده شده است.

این تحریم ها در چهلمین سالگرد اشغال سفارت آمریکا در ایران اعلام شده‌اند.

به دنبال اشغال سفارت آمریکا در تهران و بازداشت کارکنان آن، ایالات متحده در تاریخ ۷ آوریل ۱۹۸۰ روابط دیپلماتیک خود با ایران را قطع کرد. گروگان‌ها در نهایت در تاریخ ۲۰ ژانویه ۱۹۸۱ آزاد شدند؛ با این حال، روابط دیپلماتیک همچنان قطع ماند و در حال حاضر سوئیس حافظ منافع آمریکا در ایران است.

وزارت خارجه ایالات متحده با انتشار توئیتی به مناسبت چهلمین سالگرد اشغال سفارت آمریکا در تهران، آن را یادآور رفتارهای بدخواهانه و تهدیدات ایران علیه آمریکا و جهان نامیده است.

وزارت خارجه آمریکا همراه با این پیام، ویدئویی منتشر کرده که در آن یادآور شده رژیم ایران علاوه بر شهروندان دیگر کشورها، به مردم خود نیز ظلم می کند. در این ویدئو تصاویری از نسرین ستوده وکیل زندانی و معترضان ایرانی سالهای اخیر نشان داده شده است. روز دوشنبه، کاخ سفید در چهلمین سالگرد گروگانگیری کارکنان و دیپلمات های آمریکایی توسط ایران، بیانیه‌ای صادر کرد و نوشت: «رژیم ایران باید صلح را جایگزین گروگان‌گیری، قتل و دزدی دریایی کند.»

بیشتر بخوانید:‌
از صفحه ویژه صدای آمریکا درباره «چهل سال گروگانگیری» دیدن کنید:

همچنین پیش از این اعلام شد، دفتر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده است که مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده، روز دوشنبه در چهلمین سالگرد اشغال سفارت آمریکا در تهران، میزبان مراسمی در این وزارتخانه برای گرامیداشت خدمت و فداکاری گروگان‌های سابق خواهد بود.

به گزارش مجله آتلانتیک، دست کم پنج شهروند آمریکایی، که بیشترشان دوتابعیتی هستند، هم‌اکنون در ایران محبوسند. یک آمریکایی دیگر به نام رابرت لوینسون نیز ۱۲ سال پیش در ایران ناپدید شد.

https://gdb.voanews.com/6A93B43A-98B2-45DB-8109-0792592FEB29.gif

XS
SM
MD
LG