لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۲۱:۰۵

مقاله شورای آتلانتیک در مورد حمله به سفارت آمریکا در ایران: رژیم در این ۴۰ سال هیچ نیاموخت


شورای آتلانتیک روز جمعه ۱۰ آبان در مقاله‌ای، با اشاره به اشغال سفارت آمریکا در ایران پس از وقوع انقلاب اسلامی ۱۳۵۸، گروگان‌گیری دیپلمات‌ها و کارکنان آمریکایی آن را یک «فاجعه تمام‌عیار» برای کشور و مردم ایران توصیف کرد.

این اندیشکده مطرح آمریکایی در این مقاله با عنوان «چرا جمهوری اسلامی ایران به گروگانگیری ادامه می‌دهد» می‌گوید که جمهوری اسلامی ایران در این چهل سال هیچ نیاموخته و اشتباهات گذشته را تکرار و مسیر مخرب خود را ادامه داده است.

گروهی از دانشجویان انقلابی در آبان ۱۳۵۸ به سفارت ایالات متحده در تهران حمله و بیش از ۹۰ تن از کارکنان آن، از جمله ۶۶ آمریکایی، را به گروگان گرفتند. ۵۲ تن از دیپلمات‌ها و کارمندان آمریکایی سفارت به مدت ۴۴۴ روز در اسارت ماندند.

رژیم ایران در چهار دهه گذشته به بهانه‌های مختلف بارها اقدام به بازداشت شهروندان آمریکایی و غربی کرده است. تحلیلگران می‌گویند که جمهوری اسلامی از این گروگان‌ها به عنوان اهرم فشار و چانه‌زنی استفاده می‌کند تا از دولت‌های غربی پول و امتیاز بگیرد.

وزارت خارجه ایالات متحده بارها بازداشت بی‌دلیل و خودسرانه شهروندان آمریکا و کشورهای دیگر، از جمله ایرانیان دوتابعیتی، توسط رژیم جمهوری اسلامی را محکوم کرده و خواستار آزادی بلافاصله و بی قید و شرط آنها شده است.

https://gdb.voanews.com/6A93B43A-98B2-45DB-8109-0792592FEB29.gif

XS
SM
MD
LG