لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۲۱:۴۵

اجرای نمایش «مرگ در می‌زند» در کلن؛ مهدی اکبری: تئاتر ایرانی برون‌مرزی به پشتوانه عشق ادامه می‌دهد


مهدی اکبری و داریوش رضوانی
مهدی اکبری و داریوش رضوانی

نمایش «مرگ در می‌‌زند» نوشته وودی آلن، هنرمند سرشناس آمریکایی، در مراسمی که به مناسبت روز جهانی تأتر در شهر کلن آلمان برگزار شد، به روی صحنه رفت.

مراسم روز جهانی تئاتر روز ۱۹ فروردین توسط اصغر نصرتی و «گروه تئاتر چهره» اجرا شد.

نمایش «مرگ در می‌‌زند» که در این مراسم اجرا شد، در چهارچوب برداشتی آزاد از نمایش‌نامه اصلی، با بازی مهدی اکبری و داریوش رضوانی به روی صحنه رفت. مهدی اکبری، همچنین بازنویسی متن، و داریوش رضوانی، کارگردانی نمایش را برعهده داشتند.

مهدی اکبری
مهدی اکبری

مهدی اکبری در گفتگو با صدای آمریکا درباره اجرای نمایش «مرگ در می‌زند» اشاره می‌کند که «تئاتر ایرانی برون‌مرزی بدون هیچ حمایتی و فقط به پشتوانه عشق و علاقه ادامه مسیر می‌دهد و متاسفانه به خاطر کمبود بودجه و تماشاگر، مسیر سخت‌تری را در پیش دارد.»

. در ابتدا خود را معرفی کنید تا هنردوستان بیشتر با شما آشنا شوند.

حتما، در سال ۱۳۷۶ دوره بازیگری و کارگردانی تئاتر را زیر نظر استاد حمید سمندریان و اسماعیل شنگله گذراندم، و همچنین از محضر اساتید دیگری همچون قطب‌الدین صادقی، صدرالدین شجره، و بهرام ابراهیمی بهره بردم.

تجربه ساخت سه فیلم کوتاه را برای انجمن سینمای جوانان تهران و خراسان و همچنین تجربه نویسندگی چند برنامه طنز آیتمی تلویزیون را دارم.

از سال ۱۳۹۶، به اجبار ایران را ترک و به آلمان مهاجرت کردم. اکنون به‌عنوان بازیگر و کارگردان تئاتر ایرانی، و به عنوان بازیگر تئاتر آلمانی فعالیت می‌کنم. در این سال‌ها به عنوان بازیگر در دو فیلم کوتاه در آلمان نیز حضور داشتم.

مهدی اکبری
مهدی اکبری

. نمایش «مرگ در می‌زند» چه داستانی دارد ؟

این نمایش‌نامه را با رویکردی نو بازنویسی کردم، و تغییراتی بنیادین در قصه و روایت داده شده است.

کارشناس دو دوزه‌باز و دغل‌کاری با مرگ رو برو شده و برای رهایی خود از مردن، مرگ را به یک بازی شرطی دعوت می‌کند. مرگ ساده‌لوح در دام او می‌افتد و در این بازی شکست می‌خورد. به این ترتیب، کارشناس از مرگ رهایی یافته و حتی به مرگ آسیب نیز می‌رساند.

. چرا به این موضوع علاقمند شدید و چه رویکردی در اقتباس از نمایش‌نامه اصلی داشتید ؟

همیشه به دغل‌بازان و وسط‌‌بازانی که در شرایط بحرانی صیدهای خود را می‌گیرند و هیچ دغدغه‌ای برای شعارهای اجتماعی و سیاسی، به جز منافع شخصی خود ندارند، توجه داشته و سراغ آنها رفته‌ام.

بی شک برای کشورهای مبارز علیه دیکتاتوری، این آدم‌ها نقش پر رنگ و متاسفانه مخربی دارند. ما این نمایشنامه را با چاشنی طنز بیشتر و نگاهی تلخ‌تر برای تماشاگران به روی صحنه بردیم.

مهدی اکبری و داریوش رضوانی
مهدی اکبری و داریوش رضوانی

. همکاری با داریوش رضوانی، چه تجربه‌ای برای شما داشت و نقش او در این پروژه چه بود؟

داریوش رضوانی، از فعال‌ترین کارگردان‌های تئاتر برون‌مرزی محسوب می‌شود که آثار متنوع و مختلفی را در ایران، آمریکا و اروپا، کارگردانی و بازی کرده است.

برای حضور در جشن روز تئاتر در کلن، او و من تصمیم گرفتیم که این اثر را پس از بازنویسی و تغییرات به روی صحنه ببریم. بدون شک تجربه و نگاه داریوش رضوانی در کارگردانی برای من بسیار مغتنم و دل‌پذیر بود.

در این پروژه، من علاوه بر بازنویسی متن، نقش مرگ را بازی کردم، و داریوش علاوه بر کارگردانی، در نقش کارشناس هنرنمایی می‌کند.

. از نظر اجرا و پردازش به چه المان‌های هنری توجه داشتید و چه نکاتی را در نظر گرفتید ؟

ما سعی کردیم شخصیت‌های تازه و جدیدی خلق کرده و در حد بضاعت محل اجرا، از طراحی دکور و لباس نیز بهره ببریم. در مورد پردازش نقش‌ها، مرگ شخصیتی بی‌تجربه و عاشق سینما است، و کارشناس یک قالتاق سیاسی است.

در همین حال به سرگرم کننده بودن و طنز بودن نمایش در کنار اشاره‌های سیاسی و اجتماعی اثر نیز توجه خاص شده است.

مهدی اکبری و داریوش رضوانی
مهدی اکبری و داریوش رضوانی

. چه نکته‌ای درباره تأتر ایرانی برون‌مرزی یا مراسم شهر کلن برای شما مهم است؟

تئاتر ایرانی برون‌مرزی بدون هیچ حمایتی و فقط به پشتوانه عشق و علاقه ادامه مسیر می‌دهد و متاسفانه به خاطر کمبود بودجه و تماشاگر، مسیر سخت‌تری را در پیش دارد.

امیدوارم ایرانیان خارج از کشور به این مقوله نگاه جدی‌تری داشته باشند و دیدن تئاتر را که همیشه برای بازکردن دریچه‌ای جدید به روی زندگی در جریان است، در برنامه‌های خود بگنجانند.

مراسم روز جهانی تأتر به تلاش و کوشش آقای اصغر نصرتی چند سالی است که در شهر کلن برگزار می‌شود که بسیار قابل تحسین است. امیدوارم با حمایت بیشتر و حضور علاقمندان به هنر تئاتر، این حرکت ارزشمند در آینده قوی‌تر و پرانگیزه‌تر تکرار شود.

. به‌رغم تمامی چالش‌هایی که هست، با چه انگیزه‌ای در این عرصه فعالیت هستید ؟

عشق و علاقه به تئاتر تنها انگیزه و دلیل فعالیت من است.

***

در کنار اجرای نمایش «مرگ در می‌زند»، بخش های دیگری مانند پخش فیلم، موسیقی، نمایش‌خوانی، طنز و نمایشگاه وجود داشت.

در این مراسم همچنین تعدادی از اهالی فرهنگ و هنر مانند مسعود رهنما، محمدعلی بهبودی، شریفه بنی‌هاشمی، محمدتقی اسماعیلی، اسکندر آبادی‌، سیما سید، ساحل بدرود، سعید نفیسی‌پور و بهرام الهی‌نسب حضور داشتند.

XS
SM
MD
LG