لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۰۰:۰۵

تداوم آزار و اذیت یک خانواده دادخواه؛ ۱۹۶ روز بلاتکلیفی ماشاالله کرمی در زندان کرج


آرشیو
آرشیو

منابع حقوق بشری از تداوم بازداشت ماشالله کرمی، پدر محمدمهدی کرمی، معترض اعدام شده، در زندان مرکزی کرج و «بلاتکلیفی» وضعیت او به‌رغم گذشت بیش از «شش ماه» از زمان بازداشتش خبر داده‌اند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه‌ای از فعالان حقوق بشر در ایران، یک منبع مطلع گفته است: «آقای کرمی علیرغم گذشت ۱۹۶ روز از زمان دستگیری، کماکان به صورت بلاتکلیف در بند ۱۵ ندامتگاه مرکزی کرج به سر می‌برد.»

به گفته این منبع مطلع نزدیک به خانواده آقای کرمی، تلاش‌ها برای «آزادی موقت» او تاکنون بی‌نتیجه مانده است.

ماشالله کرمی، پدر و دادخواه محمدمهدی کرمی، ورزشکار و معترض اعدام شده توسط جمهوری اسلامی است. محمدمهدی کرمی طی اعتراضات سراسری سال گذشته و در پی شرکت در مراسم چهلم حدیث نجفی و پارسا رضادوست، از معترضان جان‌باخته، بازداشت و در سحرگاه ۱۷ دی همراه با محمد حسینی در پرونده موسوم به ««قتل بسیجی روح الله عجمیان» اعدام شد.

ماشالله کرمی در ۳۱ مرداد به دست نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت شد. ماموران امنیتی، تمام وسایل الکترونیکی را ضبط و کارت‌ های بانکی خانواده وی را نیز مسدود کردند.

سالگرد اعدام محمدمهدی کرمی و محمد حسینی؛ اتهام آنها کشتن یک بسیجی بود
لطفأ صبر کنيد

No media source currently available

0:00 0:02:53 0:00

در طول مدت بازداشت این دادخواه اعتراضات سراسری سال گذشته، بارها خانواده او مورد آزار و اذیت نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی قرار گرفته‌اند، در یکی از این موارد، روز دوازدهم آبان‌ درحالی که بیش از ۷۰ روز از دستگیری ماشالله کرمی می‌گذشت، همسر و فرزند او در پی «هجوم‎ های چندباره» ماموران به منزل شان، ناچار به ترک خانه شدند.

به گزارش کانال تلگرامی کمیته پیگیری وضعیت بازداشت شدگان، در ۲۹ آذر سال جاری، کیفرخواست ماشالله کرمی توسط شعبه یازده دادسرای عمومی و انقلاب کرج با اتهاماتی همچون ««عضویت در دسته‌جات و جمعیت به قصد اقدام علیه امنیت کشور، تبلیغ علیه نظام، اهانت به مقدسات، تشکیل گروه به قصد برهم زدن امنیت کشور و توهین به رهبری» صادر شد.

در این حال، هرانا گرازش داد که از زمان بازداشت ماشاالله کرمی، خانواده وی تحت فشار قرار گرفته تا در خصوص او اطلاع رسانی نکنند. همچنین آنها برای برقراری تماس تلفنی و تردد روزمره خود، با محدودیت‌هایی مواجه شده‌اند.

پیشتر کمیته پیگیری وضعیت بازداشت‌شدگان اعلام کرده بود که اطلاع یافته است که فشارهای سنگین به ماشاالله کرمی برای پذیرش اتهامات «کلاهبرداری و سوءاستفاده از احساسات مردم» وارد شده است و امکان دارد که فیلم اعترافات اجباری او نیز در آینده پخش شود.»

هلگه لیمبورگ، نماینده پارلمان آلمان از حزب سبز که کفالت سیاسی محمدمهدی کرمی را برعهده داشت، اعلام کرد کفالت سیاسی پدر و وکیل او را هم پذیرفته است.

لیمبورگ در گفت‌وگوی ویدیویی با بخش فارسی «صدای آمریکا» که روز ۲۸ مهر انجام شد، گفت:«همه ما آن تصاویر شجاعانه پدر و مادر مهدی کرمی پس از خاکسپاری او را دیدیم.»

او گفت: «آنها بر سر مزار دیگر زندانی کشته شده توسط نظام جمهوری اسلامی رفتند چون هیچ‌کس سر مزار آن‌ها نبود. سر آن قبر رفته و مراتب احترام به جا آورده و نشانی هم به جا گذاشتند که می‌گویند هیچ‌کسی چه در این دنیا و پس از آن، تنها نخواهد ماند.»

XS
SM
MD
LG