لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۱۹:۵۴

کانادا تحریم‌های تازه‌ای را علیه نهادها و مقامات نظامی جمهوری اسلامی وضع کرد


پرچم کانادا.
پرچم کانادا.

کانادا، همگام با ایالات متحده آمریکا و بریتانیا، روز پنجشنبه ۶ اردیبهشت چهار تحریم جدید علیه نهادها و مقامات جمهوری اسلامی وضع کرد.

وزارت امور خارجه کانادا در بیانیه‌ای با اشاره به حمله بی‌سابقه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و گروه‌های جمهوری اسلامی به اسرائیل، آن را نمونه‌ای دیگر از الگوی تاثیر بدخیم حکومت ایران در منطقه و خطری برای تشدید بیشتر تنش‌های منطقه‌ای دانست که «صلح و امنیت منطقه‌ای و جهانی را تهدید می‌كند.»

ملانی جولی، وزیر امور خارجه کانادا، تحریم‌های روز پنجشنبه علیه جمهوری اسلامی را پیامی واضح در پاسخ به فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده و به شدت نگران‌کننده جمهوری اسلامی و گروه‌های نیابتی‌اش دانست و افزود: «کانادا در کنار اسرائیل و مردمش می‌ایستد و بر تعهد خود به امنیت‌شان تاکید می‌کند.»

  • تحریم‌شدگان

قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیاء و فرمانده آن غلامعلی رشید، محمدرضا قرایی آشتیانی وزیر دفاع جمهوری اسلامی، و ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، چهار فرد و نهاد تحریم‌شده توسط کانادا در روز پنجشنبه هستند.

کانادا تا کنون ۲۰۰ فرد و ۲۵۰ نهاد وابسته به جمهوری اسلامی ایران را تحریم کرده است.

  • تحریم‌های آمریکا و بریتانیا

همگام با کانادا، ایالات متحده آمریکا نیز روز پنجشنبه تحریم‌هایی علیه جمهوری اسلامی وضع کرد.

بر اساس بیانیه اداره کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا، این تحریم‌های جدید شرکت هواپیمایی پویا (پویا ایر)، هشت فرد، پنج کشتی، و ۱۵ نهاد را تحت‌تأثیر قرار می‌دهند.

وزارت خزانه‌داری آمریکا گفته است که این افراد، نهادها و کشتی‌ها، در تسهیل و تأمین مالی فروش مخفیانه پهپاد برای وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی که خود از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و جنگ روسیه در اوکراین حمایت می‌کند نقش محوری ایفا کرده‌اند.

وزارت امور خارجه بریتانیا نیز تحریم‌هایی جدید علیه صنایع پهپادی و موشکی جمهوری اسلامی وضع کرد.

به گفته دفتر نخست وزیر بریتانیا تحریم‌های جدید که با هماهنگی آمریکا و کانادا اعلام شده است، پس از حمله رژیم ایران در ۲۵ فروردین که در آن بیش از ۳۰۰ پهپاد و موشک به سمت اسرائیل شلیک شد، صورت می‌گیرد.

سرکوب خشونت‌بار اعتراضات به کشته‌شدن مهسا (ژینا) امینی، ارتباطات فزاینده نظامی با روسیه و شبه‌نظامیان در کشورهای خاورمیانه، و همچنین گسترش برنامه‌های موشکی و هسته‌ای جمهوری اسلامی، کشورهای غربی را بر آن داشته با چندین بسته تحریمی علیه افراد و نهادهای مسئول در حکومت ایران وضع کنند.

آمریکا و متحدانش همچنین پس از حمله موشکی و پهپادی اخیر جمهوری اسلامی به اسرائیل، ضمن اعلام حمایت قاطع از اسرائیل تحریم‌های تازه‌ای به‌ویژه علیه برنامه‌های موشکی و پهپادی حکومت ایران وضع کردند.

XS
SM
MD
LG