لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۲۲:۳۱

کاخ سفید: درچارچوب قانون بودجه تکمیلی امنیت ملی، تحریمهای بیشتری علیه جمهوری اسلامی اعمال می‌شود


جیک سالیوان
جیک سالیوان

مشاور امنیت ملی کاخ سفید روز چهارشنبه در کنفرانس خبری گفت که در چارچوب قانون جدید بودجه و اختیارات جدیدی که کنگره به دولت داده است فشارهای بیشتری بر جمهوری اسلامی وارد خواهد شد.

جیک سالیوان ساعاتی پس از به قانون تبدیل شدن مصوبه اخیر کنگره آمریکا موسوم به بودجه تکمیلی امنیت ملی در پاسخ به پرسش خبرنگار بخش فارسی صدای آمریکا در مورد این که دولت جو بایدن چه هدفی را از به اجرا در آوردن تحریمهای وضع شده در این قانون علیه جمهوری اسلامی دنبال می‌کند گفت: «از طریق اختیارات جدیدی که کنگره به ما داده است می‌توانیم انواع فشارهایی که لازم میدانیم وارد و جمهوری اسلامی را منزوی کنیم »

او ادامه داد که حاکمیت در ایران «به روش‌هایی اساساً غیرمسئولانه، در مسیر بی‌ثبات‌سازی عمل می‌کند و عملا صلح در خاورمیانه را محقق نمی‌کند.»

سالیوان ادامه داد: «این دوره زمانی با موقعیتی که چند هفته پیش در آن بودیم کاملاً متفاوت است، زیرا هم اکنون کشورهای عضو گروه هفت معتقدند که به دلیل حمله وقیحانه و بی‌سابقه علیه اسرائیل با شلیک بیش از سیصد موشک و پهپاد، باید اقدامات اقتصادی، تحریم‌های بیشتری و فشار بر ایران اعمال شود.»

جو بایدن،‌ رئیس‌جمهوری ایالات متحده، روز چهارشنبه دقایقی پس از امضای این بودجه تکمیلی در سخنانی گفت که «امروز روز خوبی برای آمریکا، اروپا، و برای صلح جهانی به معنای واقعی است» و «نتیجه‌بخش است.»

او با بیان این که «این قانون شامل حمایت حیاتی از اسرائیل نیز است»، با اشاره به این که ۱۰ روز پیش جمهوری اسلامی ایران «بیش از ۱۰۰ فروند موشک و پهپاد به اسرائیل پرتاب کرد»، این حمله را «بی‌سابقه» خواند.

او با اشاره به حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران از «حزب‌الله، حماس، و سایر گروه‌های نیابتی‌اش»، گفت که این پرتابه‌ها «آسیب جدی‌ای» در پی نداشت.

جو بایدن تأکید کرد: «تعهد من به اسرائیل آهنین است و امنیت اسرائیل بسیار حساس است. ما همواره می‌خواهیم اطمینان حاصل کنیم که اسرائیل آن چه را که برای دفاع از خودش در برابر ایران و نبابتی‌های تروریستی آن لازم است، در اختیار دارد.»

به گفته رئیس‌جمهوری آمریکا، «با این کمک ایالات متحده می‌تواند با پر کردن زرادخانه‌های پدافند هوایی، به اسرائیل کمک کند و اطمینان حاصل کند که ایران نمی‌تواند ویرانگری کند و حملاتی را که ۱۰ روز پیش انجام داد مشابهش را انجام بدهد.»

آمریکا روز گذشته دو شرکت و چهار شخص حقیقی را در رابطه با عملیات سایبری مخرب جمهوری اسلامی تحریم کرد.

دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری ایالات متحده اعلام کرد که این شرکت‌ها و اشخاص، تحت فرماندهی سایبری-الکترونیکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، بیش از ده‌ها شرکت و نهاد دولتی در آمریکا را از طریق فیشینگ هدف‌مند و حملات بدافزاری هدف قرار دادند.

برپایه بخشهایی مرتبط با جمهوری اسلامی از قانونی که از امروز به اجرای در آمد، علی خامنه‌ای؛ رهبر جمهوری اسلامی، ابراهیم رئیسی؛ رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، و نهادهای مرتبط با آنها به دلیل «نقض حقوق بشر» و «حمایت از تروریسم» تحت تحریم قرار می‌گیرند.

همچنین تحریم‌های هم علیه منابع مالی ناشی از معاملات نفتی جمهوری اسلامی به اجرا درخواهد آمد که شامل بنادر، کشتی‌ها و پالایشگاه‌های دخیل در معاملات محصولات نفتی تحریم‌شده ایران است.

  • 16x9 Image

    فرهاد پولادی

    متولد تهران در مهرماه ۱۳۵۱، پس از هشت سال تدریس زبان انگلیسی در کانون زبان ایران؛ از سال ۱۳۷۷ خبرنگار ایرنا شد.
    از سال ۱۳۸۲ خبرنگار خبرگزاری فرانسه در تهران بود. ماموریت خبری فرانس پرس فرصت سفر به عراق، عربستان سعودی، لبنان، استانبول، مسکو و آلماتی را برای او فراهم کرد.

XS
SM
MD
LG