لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۰۹:۴۱

افزایش آمار کرونا در ایران؛ وزیر بهداشت: اگر مرگ و میر زیاد شد، جای نگرانی نیست


بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت دولت رئیسی
بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت دولت رئیسی

آمار ابتلای ر‌وزانه به کرونا در ایران چهار رقمی شد و در یک روز گذشته به هزار و ۱۰۳ نفر رسید. در حال حاضر، ۷۷۸ نفر از مبتلایان در بخش مراقبت‌های ویژه نگهداری می‌شوند. این رقم در ۲۵ اسفند سال گذشته ، ۴۹۳ نفر بود.

آمار وزارت بهداشت ایران همچنین نشان می‌دهد که از ۱۵ تا ۱۶ فروردین، ۳۰ نفر دیگر در اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادند.

در عین حال بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت در گفتگو با «شفقنا» اعلام کرد که «اگر میزان مرگ افزایش پیدا کند دال بر این نیست که بیماری در کنترل نیست.»

او افزود: «ما مرحله اول را طی کردیم. یعنی ابتلا انجام گرفته است و در مرحله دوم یعنی بستری هستیم.»

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هم می‌گوید «شرایط حاد و بحرانی نداریم.»

زهرا شیخی گفت آمار بستری در دو سه روز گذشته رو به کاهش بوده است و به نقل از مدیرکل بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت اضافه کرد که تهران، مازندران، کرمان و اصفهان بالاترین موارد ابتلا را طی هفته گذشته داشته‌اند.

در این میان بیشترین موارد مرگ ناشی از کرونا در همدان، قروین، مازندران، و کهگیلویه و بویراحمد گزارش شده است.

در تابستان گذشته، ستاد ملی مقابله با کرونا طرح «مدیریت هوشمند» برای کنترل کرونا را به اجرا گذاشت که قرار بود بر اساس آن، از ارائه خدمات به افرادی که از تزریق دز دوم‌شان شش ماه گذشته باشد و برای تزریق دز یادآور اقدام نکرده باشند خودداری شود.

با این حال، تاکنون تنها بیش از ۳۱ میلیون و ۶۸۰ هزار نفر دز سوم یا بالاتر واکسن را دریافت کرده‌اند.

به این ترتیب، هنوز بیش از ۳۳ میلیون و ۵۰۰ نفر از کسانی که دز نخست واکسن را زده‌اند برای دریافت دز یادآور اقدام نکرده‌اند.

در ایران، واکسن‌های مبتنی بر «ام‌آر‌ان‌ای» به دستور علی خامنه‌ای ممنوع شده است و در حالی که بسیاری از کشورهای جهان از واکسن‌های دوظرفیتی «ام‌آر‌ان‌ای» برای مقابله با سویه‌های مختلف امیکرون بهره می‌برند، در ایران تنها واکسن طراحی شده برای امیکرون «برکت‌پلاس» است که تک‌ظرفیتی و مختص سویه بی‌اِی.۱ امیکرون است و جزئیات مطالعات بالینی آن نیز در دسترس نیست.

XS
SM
MD
LG