لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۲۳:۱۲

گزارش تحقیقی رویترز؛ گروه هکری «طوفان برق‌آسا» آمریکا را هدف می‌گیرد


گروه هکری مورد حمایت چین آمریکا را هدف می‌گیرد
گروه هکری مورد حمایت چین آمریکا را هدف می‌گیرد

در پی‌ انتشار خبر نفوذ هکرهای چینی به زیر‌ساخت‌های حیاتی آمریکا، خبرگزاری رویترز پنج‌شنبه ۲۵ مه در گزارشی تحلیلی به ابعاد دیگر بحران «طوفان برق‌آسا» پرداخت که زوایای پنهان جدیدی را از دید مقامات امنیت سایبری و کارشناسان غول‌های فن‌آوری آمریکا آشکار می‌کند.

نام این گروه یادآور یک طوفان برق‌آسا و عجیب است اما آیا «طوفان برق‌آسا» یک خطر قریب الوقوع برای زیرساخت های آمریکایی است یا فقط یک نوع فرآورده جدید از جاسوسان دیجیتال است که یک بازی قدیمی را انجام می‌دهند؟

به گزارش رویترز، تقریبا همه کشورهای جهان از هکرها برای دستبرد به اطلاعات استفاده می‌کنند. قدرت‌های بزرگی مانند ایالات متحده و روسیه دارای کارگاه‌های بزرگی از چنین گروه‌هایی هستند ـ که بسیاری از آنها توسط کارشناسان امنیت سایبری ـ لقب‌های گوناگونی مانند «گروه معادله» یا «خرس فانتزی» به آنها داده شده است.

بحران های آینده:
براساس این گزارش، نگرانی کارشناسان از «بحران های آینده» زمانی بیشتر می‌شود که چنین گروه‌هایی توجه خود را از «دستبرد اطلاعات» به «خرابکاری دیجیتال» معطوف می کنند.
غول مایکروسافت در یک پست وبلاگی روز چهارشنبه گفت که گروه هکری «طوفان برق‌آسا» به دنبال توسعه قابلیت‌هایی است که «می‌تواند زیرساخت های ارتباطی حیاتی بین ایالات متحده و منطقه آسیا را در طول بحران های آینده مختل کند.»

این بیانیه به نوعی تشدید تنش‌ها بین چین و آمریکا بر سر تایوان را یادآور می‌شود که هر گونه درگیری بین این دو کشور، حملات سایبری در سراسر اقیانوس آرام را نیز به دنبال خواهد آورد.

اهداف جاسوسی:
مارک برنارد از شرکت «فناوری دل» می‌گوید «توفان برق‌آسا» تاکنون بر روی دستبرد اطلاعات از «سازمان‌هایی که داده‌های مربوط به ارتش یا دولت در ایالات متحده را نگهداری می‌کنند» متمرکز شده است و نشان می‌دهد که از آن «در درجه اول برای جاسوسی» استفاده می‌شود.

زنگ خطر:
از سویی دیگر شرکت فناوری آمریکایی «سیسکو سیستمز» بر این باور است که شواهد نگران‌کننده‌ای دیده شده که نشان می‌دهد «طوفان برق‌آسا» خود برای آینده خطرناکی از پیش آماده می‌کند.

طوفان یواشکی:
چین به طور معمول هک کردن را انکار می‌کند و در مورد «طوفان برق‌آسا» دوباره به این شیوه متوسل شده است. اما مستندات کارزارهای جاسوسی سایبری پکن بیش از دو دهه است که ساخته شده است.

پیش‌تر نیز صدای آمریکا در گزارشی از سوی سازمان‌های اطلاعاتی غرب و شرکت مایکروسافت خبر داد که یک گروه هکر چینی با حمایت حکومت چین از طیف گسترده‌ای از زیرساخت‌های ایالات متحده، از مخابرات گرفته تا مراکز ترابری، جاسوسی کرده است.

به گزارش رویترز، مایکروسافت روز چهارشنبه ۳ خرداد در گزارشی اعلام کرد که این کارزار جاسوسی منطقه جزیره گوام آمریکا را ـ که پایگاه‌های نظامی راهبردی آمریکا در آن قرار دارد ـ هدف قرار داده است.

XS
SM
MD
LG