لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۱۶:۴۶

اختصاصی؛ شرح جزئیات بازداشت اعضای خانواده حنانه کیا از زبان یکی از بستگانش


دو تصویر از حنانه کیا در کنار نامزدش، و همچنین در کنار خواهر، پدر و مادرش
دو تصویر از حنانه کیا در کنار نامزدش، و همچنین در کنار خواهر، پدر و مادرش

به دنبال بازداشت چهار عضو خانواده حنانه کیا، یکی از اقوام این معترض جان‌باخته در مازندران به صدای آمریکا گفت که نیروهای جمهوری اسلامی پس از بازداشت‌ها، دوشنبه ضمن بریدن در، خانه والدین حنانه را تفتیش کرده‌اند.

حسین کیا، یکی از بستگان حنانه کیا، دوشنبه ششم شهریور در گفت‌وگو با صدای آمریکا با شرح جزئیات بازداشت پدر، مادر، خواهر، و همسر این معترض جان‌باخته در مازندران، تأکید کرد که فشار بر خانواده‌های کشته‌شدگان و بازداشت دادخواهان در آستانه کشته شدن مهسا امینی و «انقلاب زن، زندگی، آزادی» به دلیل «مرجعیت اجتماعی» آنها نزد مردم است.

حسین کیا که از بستگان حنانه کیا است، توضیح داد که یک‌شنبه «حوالی ظهر» نیروهای «لباس شخصی» با دو سه ماشین سراغ این خانواده دادخواه رفته و آنها را بازداشت کرده‌اند.

به گفته او، بازداشت امیر کیا، همسر حنانه، چند ساعت بعد از بازداشت پدر، مادر، و خواهر او که نوجوانی پانزده ساله است، صورت گرفته است.

حسین کیا به صدای آمریکا گفت که بازداشت‌کنندگان هلیا، خواهر نوجوان حنانه کیا را از نوشهر به شهسوار (تنکابن) انتقال داده‌اند و «وحید و معصومه» پدر و مادر این معترض کشته شده را «به ساری یا تهران» انتقال داده‌اند و از محل بازداشت امیر کیا نیز اطلاعی در دست نیست.

او با اشاره به این که روشن نیست چه نهادی و با چه اتهامی اعضای خانواده کیا را بازداشت کرده‌اند، اضافه کرد که صبح امروز دوشنبه نیز، «نیروهای لباس شخصی در را برش داده‌اند و وارد خانه شده‌اند و آن جا را بازرسی کرده‌اند.»

کیا افزود: «خانواده‌های دادخواه به دلیل سالگرد مهسا و بچه‌های خودشان تحت فشار هستند و نیروهای امنیتی می‌خواهند همه چیز را آرام و به زعم خودشان بدون دردسر به پایان برسانند.»

به گفته او، «مردم در ذهنشان از جمهوری اسلامی عبور کرده‌اند و روزی روی کاغذ هم از آن عبور خواهند کرد.»

حسین کیا با ذکر خاطره‌ای از اعدام یکی از نزدیکانش در دهه ۶۰، تأکید کرد که فرق اکنون با چهل سال پیش، در «مرجعیت اجتماعی» خانواده‌های دادخواه برای مردم است.

به گفته امیر نامزد حنانه کیا، معترض ۲۲ ساله، ۳۰ شهریور ۱۴۰۱ در نوشهر در حالی بر اثر شلیک نیروهای جمهوری اسلامی جان باخت که دست در دست او در خیابان می‌دوید.

صدها نفر از معترضان در مراسمی که برای یادبود حنانه کیا در نوشهر برگزار شد، علیه علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی، شعار «سیدعلی سرنگونه» دادند.

شعار سیدعلی سرنگونه در مراسم یادبود حنانه کیا؛ شرکت صدها نفر در نوشهر
لطفأ صبر کنيد

No media source currently available

0:00 0:00:15 0:00

  • 16x9 Image

    ساقی لقایی

    ساقی لقایی پس از چند سال همکاری با روزنامه‌های مختلف، در سال ۱۳۷۸ خبرنگار و سپس سردبیر پارلمانی و اقتصادی ایسنا شد. او از سال ۱۳۸۵ فعالیت حرفه‌ای خود را با تمرکز بر مسائل ایران و حقوق بشر ادامه داد و در بهار ۱۴۰۰ به بخش فارسی صدای آمریکا پیوست.

XS
SM
MD
LG