لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۰۲:۱۹

شبکه ان‌بی‌سی: پاسخ اسرائیل به حمله جمهوری اسلامی احتمالا «قریب الوقوع» است


جنگنده اسرائیلی
جنگنده اسرائیلی

در حالی که اسرائیل در حال بررسی گام‌های بعدی خود و پس از جلسه دوشنبه کابینه جنگ این کشور بود، یک منبع به شبکه ان‌بی‌سی گفت که پاسخ اسرائیل به حمله تلافی‌جویانه حکومت ایران ممکن است «قریب الوقوع» باشد.

در این حال، چهار مقام آمریکایی نیز به شبکه ان‌بی‌سی گفتند، ایالات متحده معتقد است که پاسخ اسرائیل به حمله بی‌سابقه جمهوری اسلامی در اوایل صبح یکشنبه احتمالا «محدود است و ممکن است بر حمله به اهداف کلیدی خارج از ایران تمرکز کند.»

این مقامات با اشاره به اینکه ارزیابی آمریکا بر اساس گفتگو با مقامات اسرائیلی قبل از حمله است و ممکن است رویکرد اسرائیل از آن زمان تغییر کرده باشد، می‌گویند فقدان آسیب جدی ناشی از حمله تهران ممکن است باعث شود اورشلیم به دنبال پاسخ تهاجمی محدودتری باشد.

به جای حمله مستقیم به ایران در پاسخ - که متحدان اسرائیل هشدار داده‌اند که خطر وارد کردن منطقه به یک جنگ همه جانبه را در پی دارد - مقامات می‌گویند که اسرائیل ممکن است به نیروهای نیابتی حکومت ایران، مانند شبه‌نظامیان آن در سوریه یا گروه حزب الله در لبنان حمله کند.

این مقامات می‌افزایند که ایالات متحده از اسرائیل انتظار دارد تا در مورد تصمیمات خود اطلاعاتی را ارائه دهد، اما قصد ندارد در هیچ واکنش تلافی‌جویانه‌ای شرکت کند.

یک گزارش بدون منبع کانال ۱۲ اسرائیل در روز دوشنبه مدعی شد که کابینه جنگی اسرائیل تصمیم گرفته است که «به طور واضح و نیرومندانه» علیه ایران پاسخ دهد و این پیام را ارسال کند که اسرائیل «اجازه نخواهد داد حمله‌ای به این بزرگی علیه خود بدون واکنش باقی بماند.»

با این حال، گزارش کانال ۱۲ اضافه کرد که اسرائیل نمی‌خواهد پاسخش به یک جنگ منطقه‌ای دامن بزند یا ائتلافی را که به این کشور در دفاع در برابر حمله جمهوری اسلامی ایران کمک کرد، در هم بشکند. این گزارش همچنین خاطرنشان کرد که اسرائیل قصد دارد اقدامات خود را با ایالات متحده هماهنگ کند.

XS
SM
MD
LG