لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۱۴:۴۶

بر اثر کرونا در ۲۴ ساعت گذشته، ۳۲ نفر دیگر در ایران جان باختند


در حالیکه برخی کشورها شرایط کرونا را از حالت همه‌گیری خارج کرده اند، در ایران موج جدیدی از این همه‌گیری موجب افزایش مرگ روزانه افراد شده است. در تازه‌ترین آمار رسمی، ۳۲ نفر در ۲۴ ساعت گذشته جان باختند.

آمار وزارت بهداشت ایران نشان می‌دهد در ۲۴ ساعت گذشته، هزار و ده مورد ابتلای جدید به کرونا شناسایی شده است و ۳۲ نفر دیگر در اثر ابتلا به این ویروس جان باختند.

شمار بستری‌ها نیز افزایش یافته و ۸۰۶ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه هستند. پیشتر، بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت گفته بود که کشور مرحله ابتلا و بستری را پشت سر گذاشته است و افزایش میزان مرگ و میر به این معنا نیست که بیماری تحت کنترل قرار ندارد.

روز چهارشنبه هم اعلام شد ۳۰ نفر جان باختند. این آمارهای دولتی است و رقم واقعی مرگ بر اثر کرونا در ایران به گفته مقامات نظام پزشکی همواره بالاتر از آمار رسمی است.

افزایش مرگ بر اثر کرونا در حالی است که آیت الله علی خامنه‌ای روز چهارشنبه ۱۶ فروردین در حاشیه دیدار با شاعران «حکومتی» مدعی شد که غربی‌ها، دارو را تحریم کردند و مانع از ورود واکسن کرونا به ایران شدند. ادعای آقای خامنه‌ای در حالی است که او ۱۹ دی‌ماه ۱۳۹۹ در یک سخنرانی با تاکید گفت که ورود واکسن آمریکایی و انگلیسی کرونا ممنوع است. به دنبال این دستور خامنه‌ای، سخنگوی هلال احمر ایران گفت: «واردات ۱۵۰ هزار دوز واکسن فایزر، که چند انجمن خیریه به دنبال آن بودند، منتفی شده است.»

ایالات متحده در دولت‌های اوباما، ترامپ و بایدن، همواره تاکید داشته که صادرات اقلام انسان‌دوستانه، خصوصا لوازم دارویی و حتی بهداشتی به ایران از تحریم معاف است و بر اساس آمارهای رسمی اتحادیه اروپا، ۲۷ عضو این مجموعه در هشت ماهه سال ۱۴۰۰ بیش از ۲.۴ میلیارد دلار به ایران صادرات داشته‌اند.

در ایران، واکسن‌های مبتنی بر «ام‌آر‌ان‌ای» به دستور علی خامنه‌ای ممنوع شده است و در حالی که بسیاری از کشورهای جهان از واکسن‌های دوظرفیتی «ام‌آر‌ان‌ای» برای مقابله با سویه‌های مختلف امیکرون بهره می‌برند، در ایران تنها واکسن طراحی شده برای امیکرون «برکت‌پلاس» است که تک‌ظرفیتی و مختص سویه بی‌اِی.۱ امیکرون است و جزئیات مطالعات بالینی آن نیز در دسترس نیست.

در تابستان گذشته، ستاد ملی مقابله با کرونا طرح «مدیریت هوشمند» برای کنترل کرونا را به اجرا گذاشت که قرار بود بر اساس آن، از ارائه خدمات به افرادی که از تزریق دز دوم‌شان شش ماه گذشته باشد و برای تزریق دز یادآور اقدام نکرده باشند خودداری شود.

با این حال، تاکنون تنها بیش از ۳۱ میلیون و ۶۸۰ هزار نفر دز سوم یا بالاتر واکسن را دریافت کرده‌اند.

به این ترتیب، هنوز بیش از ۳۳ میلیون و ۵۰۰ نفر از کسانی که دز نخست واکسن را زده‌اند برای دریافت دز یادآور اقدام نکرده‌اند.

XS
SM
MD
LG