لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۰۲:۱۸

سعید فرخی‌پور، پدر دادخواه امیرمهدی فرخی‌پور، در بهشت زهرا بازداشت شد


سعید فرخی‌پور، پدر دادخواه امیرمهدی فرخی‌پور
سعید فرخی‌پور، پدر دادخواه امیرمهدی فرخی‌پور

ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران از بازداشت سعید فرخی‌پور، پدر دادخواه امیرمهدی فرخی‌پور، هنگام حضور بر سر مزار فرزندش در بهشت زهرا خبر داد.

به گزارش «هرانا»، ماموران حکومتی روز دوشنبه سیزدهم فروردین، آقای فرخی‌پور را بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کردند.

تا لحظه تنظیم این خبر، درباره نهاد بازداشت‌کننده و اتهامات سعید فرخی‌پور هیچگونه اطلاعاتی منتشر نشده است.

امیرمهدی فرخی‌پور، نوجوان ۱۷ ساله معترض، چهار روز پیش از تولد هجده سالگی‌اش روز ششم مهر ۱۴۰۱ در جریان اعتراضات سراسری به کشته شدن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد در پی اصابت گلوله جان باخت.

به گزارش کانون حقوق بشر ایران، این دانش‌آموز سال یازدهم در رشته گرافیک در توضیح دلیل حضورش در اعتراضات سراسری به خواهرش گفته بود:‌ «من می‌رم که بلایی که سر مهسا اومد، سر تو، دخترهای دیگه، همسر آینده‌ام و دخترم نیاد و در آینده آزاد زندگی کنند.»

در ادامه فشارها بر خانواده‌های دادخواه، شماری از آنها در روزهای گذشته به مراجع قضایی احضار شده و یا احکام حبس دریافت کرده‌اند.

امید قدیمی، برادر دادخواه فواد قدیمی، از سوی دادگاه انقلاب اسلامی شهرستان دیواندره در استان کردستان به ۴۰ ماه حبس و پرداخت جریمه نقدی محکوم شده است.

پیش از آن هم امید و زهرا سعیدیان‌جو، برادر و خواهر دادخواه میلاد سعیدیان جو، از احضار خود به دادسرای انقلاب اسلامی شهر ایذه خبر داده بودند.

«آزار و اذیت» خانواده‌های جان‌باختگان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ به وسیله نهادهای امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی بارها از سوی نهادهای حقوق بشری مورد انتقاد قرار گرفته است.

XS
SM
MD
LG