لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۲۳:۳۹

ایتالیا حمله جمهوری اسلامی را «اشتباهی بزرگ» برای تهران و «مثبت» برای اسرائیل توصیف کرد


آنتونیو تاجانی، وزیر امور خارجه ایتالیا، در نشست ویدیویی گروه هفت..
آنتونیو تاجانی، وزیر امور خارجه ایتالیا، در نشست ویدیویی گروه هفت..

وزیر امور خارجه ایتالیا روز دوشنبه، ۲۷ فروردین، گفت ایتالیا از اعمال تحریم‌های جدید علیه کسانی که در حمله حکومت ایران به اسرائیل دست داشتند استقبال می‌کند.

آنتونیو تاجانی، وزیر امور خارجه ایتالیا، که کشورش ریاست دوره‌ای گروه هفت را برعهده دارد، گفت تحریم‌های جدید به حمایت همه اعضای گروه هفت شامل ایتالیا، فرانسه، آلمان، کانادا، ژاپن، بریتانیا و ایالات متحده نیاز دارد. او همچنین گفت که تحریم‌های جدید عایه دشمنان اسرائیل باید به جای کشورها بر افراد متمرکز باشد.

تاجانی به رویترز گفت: «اگر ما نیاز به تحریم‌های بیشتری علیه افرادی داشته باشیم که آشکارا علیه اسرائیل دشمنی می‌کنند، مثلاً از تروریسم و یا از حماس حمایت می‌کنند آنوقت می‌توانیم این تحریم‌ها را اعمال کنیم. اما باید گام‌های جدی برداریم و همه با هم کار کنیم.»

تاجانی حمله حکومت ایران را «اشتباهی بزرگ» برای تهران خواند، اما برای اسرائیل «مثبت» ارزیابی کرد، زیرا به گفته او اسرائیل به کمک آمریکا، بریتانیا، فرانسه و اردن کارایی دفاع هوایی خود را با ساقط کردن اکثر پهپادها و موشک‌های پرتاب شده آشکار کرد.

به گزارش رویترز، حمله بیش از ۳۰۰ موشک و پهپاد که عمدتاً از داخل ایران پرتاب شد، خسارات اندکی به بار آورد، زیرا اکثر آنها توسط سیستم دفاعی گنبد آهنین اسرائیل و با کمک ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه و اردن سرنگون شدند.

گروه هفت روز یکشنبه این حمله را محکوم کرد و از تهران خواست تا خویشتن‌داری نشان دهد.

رهبران گروه هفت روز یکشنبه در یک نشست ویدیویی «حملات بی‌سابقه» جمهوری اسلامی علیه اسرائیل را محکوم کردند.

حساب کاربری کاخ سفید در «ایکس» با انتشار تصویری از این نشست اعلام کرد رهبران گروه هفت «حملات بی‌سابقه ایران علیه اسرائیل را محکوم و بر تعهد گروه هفت به امنیت اسرائیل تاکید کردند.»

رهبران گروه هفت در بیانیه مشترک خود هشدار دادند که اقدامات جمهوری اسلامی ممکن است به تشدید غیرقابل‌کنترل تنش‌ها منجر شود.

آنها ضمن تاکید بر تداوم تلاش‌های خود به منظور ایجاد ثبات و جلوگیری از افزایش بیشتر تنش‌ها خواستار توقف حملات جمهوری اسلامی و گروه‌های نیابتی‌اش شدند.

چارلز میشل، رئیس شورای اروپا، نیز با انتشار تصویری از نشست رهبران گروه هفت در رسانه «ایکس» گفت: «حمله بی‌سابقه ایران علیه اسرائیل را محکوم کردیم.»

تاجانی همچنین بر محافظت از سربازان ایتالیایی که در منطقه تحت نظارت سازمان ملل کار می‌کنند تاکید کرد و افزود که حوثی‌های یمن مورد حمایت تهران باید حملات به کشتی‌ها در دریای سرخ را که برای تجارت جهانی حیاتی است متوقف کنند.

تاجانی مخالفت خود را با هرگونه حمله اسرائیل به شهر رفح در جنوب غزه اعلام کرد و خواستار برقراری آتش‌بس شد. او همچنین از حماس خواست تا تمامی گروگان‌هایی را که در حمله ۱۵ مهر به اسارت گرفته است، آزاد کند.

وزیر خارجه ایتالیا گفت: «ما همه با هم می‌خواهیم از اسرائیل محافظت کنیم، اما در عین حال می‌خواهیم به ثبات و صلح برسیم.»

XS
SM
MD
LG