لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۲۱:۱۰

قیمت نفت پس از حمله جمهوری اسلامی به اسرائیل کاهش یافت


قیمت نفت در روز دوشنبه کاهش یافت زیرا فعالان بازار پس از حمله آخر هفته جمهوری اسلامی به اسرائیل که به گفته دولت اسرائیل خسارات محدودی به همراه داشت، حق «بیمه ریسک» را کاهش دادند.

حق بیمه ریسک، بازدهی مازاد بالاتر از نرخ بدون ریسک است که سرمایه گذاران به عنوان جبران عدم اطمینان بیشتر مرتبط با دارایی‌های پرریسک به آن نیاز دارند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، بهای معاملات آتی نفت برنت برای تحویل در ماه ژوئن با ۵۰ سنت یا ۰/۵ درصد کاهش به ۸۹/۹۵ دلار در هر بشکه رسید، در حالی که معاملات آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت (WTI) برای تحویل در ماه مه با ۵۲ سنت یا ۰/۶ درصد کاهش به ۸۵/۱۴ دلار در هر بشکه رسید.

حمله جمهوری اسلامی ایران به اسرائیل شامل بیش از ۳۰۰ موشک و پهپاد بود و اولین حمله مستقیم به اسرائیل از سوی یک کشور دیگر در بیش از سه دهه گذشته بود که نگرانی‌هایی را در مورد یک درگیری منطقه‌ای گسترده‌تر ایجاد کرد که بر ترافیک نفت از طریق خاورمیانه تاثیر است.

وارن پترسون، رئیس استراتژی کالا در موسسه ING به رویترز گفت: «در روزهای منتهی به قیمت گذاری یک حمله تا حد زیادی در محاسبات لحاظ شد. همچنین خسارات محدود و این واقعیت که حملات تلفات جانی در پی نداشتند به این معنی می‌تواند باشد که شاید پاسخ اسرائیل سنجیده‌تر باشد.»

اما واضح است که هنوز ابهامات زیادی وجود دارد و همه چیز به نحوه واکنش اسرائیل بستگی دارد.

از آنجایی که ایران در حال حاضر بیش از ۳ میلیون بشکه در روز نفت خام به عنوان یکی از تولیدکنندگان اصلی سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) تولید می‌کند، خطرات عرضه شامل تحریم‌های شدیدتر نفتی می‌شود و پاسخ اسرائیل می‌تواند شامل هدف قرار دادن زیرساخت‌های انرژی ایران باشد. نکته‌ای که ING در یادداشت جداگانه دیگری در روز دوشنبه به آن اشاره کرده است.

با این حال، در صورت کاهش قابل توجه عرضه، ایالات متحده می‌تواند نفت خام بیشتری را از ذخایر استراتژیک نفت خود آزاد کند، در حالی که اوپک بیش از ۵ میلیون بشکه در روز ظرفیت تولید مازاد دارد.

به گزارش رویترز در بخشی از یادداشت ING آمده است: «اگر قرار بود قیمت‌ها به دلیل کاهش عرضه به میزان قابل توجهی افزایش یابد، می‌توان تصور کرد که این گروه [اوپک] به دنبال بازگرداندن بخشی از این ظرفیت مازاد به بازار می‌بود. اوپک نمی‌خواهد با توجه به خطر تخریب تقاضا، قیمت‌ها را بیش از حد بالا ببیند.»

شاخص‌های نفت روز جمعه با پیش‌بینی حمله تلافی‌جویانه حکومت ایران افزایش یافت و به بالاترین سطح خود از اکتبر رسیده بود.

تحلیلگران به طور گسترده انتظار داشتند حداقل یک افزایش کوتاه مدت قیمت‌ها در صبح امروز رخ دهد، اما گفتند که اثرات قیمتی مهم‌تر و طولانی‌تر ناشی از تشدید تنش‌ها، مستلزم ایجاد اختلال در عرضه است، مانند محدودیت‌های حمل و نقل در تنگه هرمز در نزدیکی ایران.»

تاکنون، درگیری اسرائیل و حماس تاثیر محسوس کمی بر عرضه نفت داشته است.

به نوشته تحلیلگران موسسه ANZ «حمله به سفارت ایران در سوریه و اقدامات تلافی‌جویانه ایران باعث افزایش تنش در خاورمیانه شده است. با این حال، ما انتظار واکنش فوری در قیمت نفت خام را با توجه به ظرفیت اضافی و ریسک ژئوپلیتیکی بالا نداریم.»

بر همین اساس به استناد همین تحلیل «پاسخ اسرائیل تعیین خواهد کرد که آیا تشدید تنش‌ها پایان می‌یابد یا ادامه‌دار خواهد بود. درگیری‌ها همچنان می‌تواند به اسرائیل، ایران و نیروهای نیابتی آن و یا دخالت احتمالی ایالات متحده محدود شود. تنها در یک شرایط وخیم ما شاهد تاثیر واقع بینانه آن بر بازارهای نفت خواهیم بود.»

تحلیلگران موسسه تحقیقاتی «سیتی ریسرچ» می‌گویند تنش‌های طولانی مدت در سه ماهه دوم امسال تا حد زیادی نفت را بین ۸۵ تا ۹۰ دلار در هر بشکه قیمت گذاری کرده است. از آنجایی که بازار به طور کلی در عرضه و تقاضا در طول سه ماهه اول متعادل بوده است، هرگونه تنش زدایی می‌تواند منجر به کاهش شدید قیمت‌ها به محدوده بالای ۷۰ دلار یا ۸۰ دلار در هر بشکه شود.

تحلیلگران این موسسه یادآوری کرده‌اند که «آنچه در بازار فعلی قیمت گذاری نمی‌شود، از نظر ما، ادامه بالقوه درگیری مستقیم بین ایران و اسرائیل است که تخمین می‌زنیم بسته به ماهیت رویدادها، قیمت نفت را تا بیش از ۱۰۰ دلار در هر بشکه افزایش دهد.»

XS
SM
MD
LG