لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۱۱:۵۵

ادامه حملات روسیه و اوکراین؛ مسکو از کمک ۶۱ میلیارد دلاری آمریکا به اوکراین انتقاد کرد


شیشه‌های شکسته یک مغازه پس از حمله موشکی روسیه به خارکیف
شیشه‌های شکسته یک مغازه پس از حمله موشکی روسیه به خارکیف

حملات اوکراین و روسیه در روز چهارشنبه پنجم اردیبهشت، به یکدیگر ادامه یافت. در این حال، سخنگوی کرملین از تصویب کمک ۶۱ میلیارد دلاری به اوکراین در مجلس سنای آمریکا انتقاد کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، اوکراین که با ورود به سومین سال جنگ، تمرکز خود را بر هدف قرار دادن تاسیسات نفت و انرژی روسیه با پهپادهای دوربرد قرار داده است، در یک حمله شبانه دو انبار نفت متعلق به شرکت «روس‌نفت» در منطقه اسمولنسک روسیه را هدف قرار داد.

یک منبع اطلاعاتی اوکراین گفت که این انبارها حاوی ۲۶ هزار متر مکعب سوخت بودند و حملات پهپادی به آنها باعث آتش سوزی و تخلیه کارکنان این انبارها شد.

مقامات محلی روس هم وقوع آتش‌سوزی و تخلیه برخی از ساکنان را تایید کرده‌ و گفته‌اند که این حملات تلفاتی نداشته است.

متحدان اوکراین از این کشور خواسته‌اند تا برای جلوگیری از اقدام تلافی‌جویانه روسیه که باعث افزایش قیمت جهانی نفت خواهد شد، از حمله به پالایشگاه‌های نفت صرف‌نظر کند ولی این منبع اطلاعاتی اوکراین گفت که «این پالایشگاه‌ها اهداف کاملا مشروع ما هستند و خواهند بود.»

بر اساس محاسبات خبرگزاری رویترز، تا پایان ماه میلادی گذشته حدود ۱۴ درصد از ظرفیت پالایش نفت روسیه بر اثر حملات اوکراین از بین رفته است.

از سوی دیگر، روسیه روز چهارشنبه با پرتاب موشک به خارکیف، دومین شهر بزرگ اوکراین، خسارت‌هایی به مناطق مسکونی این شهر وارد کرد که باعث مجروح شدن شش تن شد.

ایهور ترخوف، شهردار خارکیف، گفت که آسیب قابل توجهی به مناطق مسکونی وارد نشده است ولی تلاش برای بازگرداندن جریان گاز به بخش آسیب دیده شهر ادامه دارد.

یک منبع ناشناس روسی هم ادعا کرد که این حمله به محله‌ای که خدمه نظامی اوکراینی در آن مستقر بودند، اصابت کرده است.

رویترز نتوانست به طور مستقل این گزارش‌ها را تایید کند.

ادامه حملات دو کشور در شرایطی است که مجلس سنای آمریکا روز چهارشنبه کمک ۶۱ میلیارد دلاری به اوکراین را تصویب کرد. مجلس نمایندگان آمریکا پیش‌تر در روز شنبه گذشته این لایحه را تصویب کرده بود.

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، نیز در بیانیه‌ای از تصویب این لایحه و سه لایحه دیگر مربوط به بودجه تکمیلی امنیت ملی استقبال کرد و آن را ارسال پیامی به جهان درباره قدرت رهبری آمریکا دانست.

او وعده داد که روند ارسال سلاح و تجهیزات به اوکراین را در همین هفته آغاز خواهد کرد.

همزمان دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، با انتقاد از تصویب طرح کمک به اوکراین در مجاس سنای آمریکا گفت که اگر کی‌یف سامانه‌های موشکی پیشرفته هدایت‌شونده با برد بیشتر را از ایالات متحده تحویل بگیرد، روسیه ناچار خواهد شد که «منطقه حایل» را گسترش دهد و نیروهای اوکراینی را بیشتر عقب براند.

موشک‌های هدایت‌شونده ارسالی به اوکراین تاکنون ۱۶۵ کیلومتر برد داشته‌اند ولی انتظار می‌رود که تسلیحات ارسالی جدید شامل نوعی از این موشک‌ها با برد ۳۰۰ کیلومتر باشند.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، روز دوشنبه سوم اردیبهشت، از دریافت احتمالی این موشک‌های دوربرد استقبال کرده بود.

این موشک‌ها بر روی کامیون نصب می‌شوند و می توانند با سرعت ۳ برابر صوت حرکت کنند که بسیار سریع‌تر از موشک‌های کروز بریتانیایی و فرانسوی است.

کرملین ماه گذشته اعلام کرده بود که برای محافظت از خاک روسیه در برابر حملات اوکراین (که البته از نظر روسیه، ۴ منطقه اشغال شده اوکراین را هم شامل می شود) خواستار ایجاد یک «منطقه حایل» است تا سلاح‌های اوکراین امکان رسیدن به خاک روسیه را نداشته باشند.

ایالات متحده ممکن است تحویل این موشک‌های دوربرد را به این نکته که اوکراین نمی‌تواند از آن‌ها برای حمله به اهدافی در داخل خاک روسیه استفاده کند، منوط کند.

XS
SM
MD
LG