لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۱۸:۳۸

بیانیه مشترک ۱۸ کشور: حماس باید گروگان‌ها را آزاد کند


تصاویر گروگان‌هایی که هنوز در اسارت حماس هستند. تل آویو. چهارم اردیبهشت.
تصاویر گروگان‌هایی که هنوز در اسارت حماس هستند. تل آویو. چهارم اردیبهشت.

آمریکا و ۱۷ کشور دیگر در بیانیه مشترکی در روز پنجشنبه ششم اردیبهشت، خواستار آزادی فوری همه گروگان‌هایی شده‌اند که بیش از ۲۰۰ روز است که در دست گروه شبه‌نظامی حماس هستند.

در این بیانیه آمده که سرنوشت گروگان‌ها که «شامل شهروندان ما نیز می‌شود» و «غیرنظامیان غزه که تحت حمایت قوانین بین‌المللی هستند، تبدیل به نگرانی بین‌المللی شده است.»

این ۱۸ کشور در بیانیه خود تاکید کردند که «توافق بر سر آزادی گروگان‌ها، آتش‌بس فوری و طولانی‌مدت در غزه را به همراه خواهد داشت و افزایش کمک‌های بشردوستانه ضروری بیشتر را در سراسر غزه تسهیل می‌کند و به پایان قابل پذیرش خصومت‌ها منجر خواهد شد.»

بیانیه همچنین آزادی فوری گروگان‌ها را در راستای بازگشت غیرنظامیان فلسطینی‌ به خانه‌هایشان موضوعی «حیاتی» خوانده است.

ایالات متحده، آرژانتین، اتریش، برزیل، بلغارستان، کانادا، کلمبیا، دانمارک، فرانسه، آلمان، مجارستان، لهستان، پرتغال، رومانی، صربستان، اسپانیا، تایلند و بریتانیا در بیانه مشترک خود ضمن حمایت از تلاش‌های کشورهایی که برای آزادی گروگان‌ها و پایان تنش میانجی‌گری می‌کنند، بر تلاش برای برقراری صلح و ثبات منطقه‌ای تاکید کردند.

در چریان آتش‌بس موقت یک هفته‌ای بین اسرائیل و حماس در آذر سال گذشته، ۱۰۵ گروگان از اسارت این گروه تحت حمایت جمهوری اسلامی آزاد شدند.

پیش از آن، چهار گروگان آزاد شده بودند و سه گروگان هم به دست نیروهای اسرائیلی نجات یافتند. اسرائیل می‌گوید حماس هنوز حدود ۱۰۰ گروگان و پیکر بیش از ۳۰ گروگان دیگر که گفته می‌شود کشته شده‌اند، در اختیار دارند.

از جمله موانع اصلی دست‌ نیافتن به یک توافق دیگر برای آتش‌بس و آزادی گروگان‌های باقی‌مانده، خواست‌های تازه حماس برای آتش‌بس دائمی، و نیز تمایل نداشتن اسرائیل به بازگشت نامحدود فلسطینی‌ها به خانه‌های خود در شمال غزه است. آمریکا، قطر و مصر در این مذاکرات میانجی‌گری کرده‌اند.

متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، روز دوشنبه سوم اردیبهشت، گفت اسرائیل در هفته‌های اخیر اقداماتی برای برآورده کردن خواسته‌های حماس کرده بود، اما پس از آن، حماس خواسته‌هایش را تغییر داد.

«تایمز اسرائیل» هم نوشت که حماس «تک‌تک بندهای آخرین پیشنهاد» را رد کرده و خواسته‌هایش را افزایش داده است.

در پی حمله ۱۵ مهر سال گذشته شبه‌نظامیان حماس به اسرائیل، دست‌کم ۱۲۰۰ تن کشته شدند که اکثر آنها، غیر نظامی بودند. حمله‌ای که منجر به آغاز جنگ در نوار غزه شد. شبه‌نظامیان حماس همچنین بیش از ۲۳۰ تن را به گروگان گرفتند که در میان آنها، کودکان خردسال و سالمندان وجود دارند. با این حال، گزارش‌هایی منتشر شده است که خبری از وضعیت شماری از آنها در دست نیست.

شماری از کشورهای جهان از جمله ایالات متحده، کانادا، بریتانیا، اتحادیه اروپا، اسرائیل، کانادا و ژاپن گروه حماس را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار داده‌اند.

XS
SM
MD
LG