لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۲۲:۳۳

آمریکا: حمله احتمالی تلافی‌جویانه اسرائیل و عواقب آن مایه نگرانی است


US North Korea
US North Korea

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، در کنفرانس خبری ۲۸ فروردین گفت که دولت بایدن نگران نوع پاسخ اسرائيل به حمله جمهوری اسلامی به خاک آن کشور و احتمال عکس‌العمل متقابل است. به گفته متیو میلر، این جمهوری اسلامی بود که با حمله به اسرائيل تنش را بیشتر کرد.

میلر همچنین گزارش‌های رسانه‌های داخل ایران مبنی بر این که دولت بایدن پیام داده که بگذارید اسرائیل برای حفظ آبرو بطور سمبلیک حمله بکند را رد کرد.

او اشاره کرد که چند روز از آخرین تماس‌ طرفین گذشته، هیچ تماس جدیدی صورت نگرفته و جمهوری اسلامی چنین اخباری را برای گمراه کردن جهان منتشر می‌کند.

اما میلر نه تأئيد و نه تکذیب کرد که آمریکا برای حسین امیرعبدالهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، ویزا صادر کرده تا برای شرکت در جلسه ای در مقر نیویورک سازمان ملل وارد آمریکا شود.

او اما اشاره کرد که این حق برای دولت آمریکا محفوظ است که حوزه رفت و آمد دیپلمات های جمهوری اسلامی را تا زمانی که در خاک این کشور هستند محدود کند.

از فردای حمله جمهوری اسلامی به اسرائیل،‌ کابینه جنگ اسرائیل هر روز جلسه داشته تا در این مورد تصمیم بگیرد. اعضای کابینه بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر، یوآو گالانت، وزیر دفاع، و بنی گانتز، از اعضای کابینه دولت نتانیاهوست.

مسئله این نیست که آیا اسرائیل حمله خواهد کرد یا خیر بلکه چه زمانی، به خاک ایران یا گروه های نیابتی و در چه بٌعدی. ژنرال هرتزی هالوی، رئيس ستاد مشترک ارتش اسرائیل گفته نیروهایش آماده اند.

یولی ادلستین، رئیس کمیته روابط خارجی و دفاعی پارلمان اسرائیل، به خبرگزاری رویترز گفته کشورش «اهل انتقام گیری نیست» و لازم است به جهان روشن شود که «حمله به اسرائيل از طرف هر کس بدون جواب نخواهد بود».

ادلستین و این کمیته هستند که باید تصمیم کابینه جنگ را برای عملی شدن تأئید کنند.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، تقریباً هر روز با مقامات در کشورهای منطقه تماس تلفنی دارد. در شبانه روز گذشته او با بنی گانتز، عضو کابینه جنگ و کابینه دولت نتانیاهو، و محمد بن عبدالرحمن بن جاسم آل ثانی، نخست وزیر و وزیر امور خارجه قطر گفتگو کرد.

پیام مشترک در تمامی تماس ها این است که آمریکا مایل نیست درگیری در نوار غزه تبدیل به درگیری بزرگتری شود.

  • 16x9 Image

    گیتا آرین

    خبرنگار ارشد بخش فارسی صدای آمریکا، عمدتا ً متمرکز بر خبرهای مربوط به حوزه سیاست خارجی او حرفه خبرنگاری را از سال ۱۳۶۶ با کار در رادیو شروع کرد و در سال ۱۳۸۳ به صدای آمریکا پیوست.

XS
SM
MD
LG