لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۱۵:۵۳

مدرنا: واکسن جدید در برابر سویه پرجهش تازه کرونا نیز مؤثر است


آرشیو
آرشیو

شرکت مدرنا می‌گوید داده‌های کارآزمایی بالینی‌ این شرکت نشان می‌دهد که واکسن به‌روز شده کرونای این شرکت، در برابر نوع بسیار جهش‌یافته‌ ویروس موسوم به «بی اِی ۲.۸۶» که به نگرانی‌ها نسبت به بروز موج جدید دامن زده است، مؤثر خواهد بود.

این شرکت گفت که واکسن جدیدش باعث افزایش حدودا نه برابری پادتن‌های خنثی‌کننده علیه سویه پرجهش جدید شده است.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا گفته که سویه جدید ممکن است به دلیل جهش‌های بیشتر، قادر باشد اشخاصی را که قبلاً کرونا گرفته‌ یا واکسینه شده‌اند، بیمار کند. این نهاد بهداشتی و همچنین سازمان بهداشت جهانی، سویه جدید را تحت نظر دارند.

این سویه حامل بیش از ۳۵ جهش در بخش‌های مهم ویروس در مقایسه با سویه قبلی «ایکس بی‌بی ۱.۵» است که بیشتر سال ۲۰۲۳ میلادی غالب بوده و واکسن‌های به‌روز شده‌، آن را هدف قرار داده‌اند.

به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا، افزایش کنونی موارد و بستری شدن در آمریکا، به احتمال زیاد ناشی از ابتلا با ویروس‌های نسل «ایکس‌بی‌بی» است و به سویه پرجهش جدید ارتباطی ندارد.

مدرنا و فایزر ماه گذشته میلادی گفتند که واکسن‌های جدیدشان در برابر نوع دیگر نگران‌کننده امیکرون به نام «ای ج.۵» (اریس) مؤثر است.

فایزر توانست نظر ناظران اروپایی و آژانس نظارتی بریتانیا را جلب کند اما هنوز هیچ کدام خبری در مورد تأیید واکسن به‌روز شده مدرنا اعلام نکرده‌اند.

پیشتر، دکتر ماهان غفاری، محقق همه‌گیرشناسی و تکامل ویروس در دانشگاه آکسفورد در بریتانیا، به صدای آمریکا گفته بود که «پیداش زیرسویه‌های جدید یادآور این موضوع هستند که چرخش مداوم کرونا را در تمامی کشورها داریم.»

او در مورد رصد سویه‌های جدید کرونا در ایران افزوده بود: «در ایران، اطلاعات محدودتر و کمتر در دسترس است، گزارش‌ها کمتر به‌روزرسانی می‌شوند و نمی‌دانیم وضعیت برنامه‌ریزی واکسیناسیون در فصل پاییز وجود دارد و یا واکسن‌ها به‌روزرسانی می‌شوند یا خیر.»

یک عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد سه هفته پیش تأکید کرد که در ایران «هیچ پژوهشی» بر‌ روی داروها و واکسن‌ها انجام نشد و وزارت بهداشت برای جذب پژوهشگران و تحقیق در این ماجرا تمایلی نشان نداد.

مصطفی نوری‌زاده آن زمان تأکید کرد که وزارت بهداشت باید «از همین الان» برای تولید و واردات واکسن‌های به روز شده برنامه‌ریزی‌ کند.

معاون درمان وزارت بهداشت ایران گفته که »طبق دستورالعمل قبلی»، اگر ۶ ماه از تزریق واکسن کرونای قبلی افراد گذشته است، باید برای تزریق واکسن کرونا اقدام کنند.

با این حال، از نوع واکسن‌ها، موجودی آنها و اینکه آیا به‌روزرسانی شده‌اند یا نه، اطلاعاتی منتشر نشده است.

XS
SM
MD
LG