لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۲۱:۳۸

هجوم جمعیت به کنسرت معین در ترکیه؛ گزارش‌ها: شرایط «وحشتناک» و دارای پتانسیل «فاجعه» بود


لحظه شکسته شدن در و سرازیر شدن انبوه جمعیت به محل برگزاری کنسرت معین در شهر وان ترکیه (یکشنبه ۲۶ فروردین ۱۴۰۳)
لحظه شکسته شدن در و سرازیر شدن انبوه جمعیت به محل برگزاری کنسرت معین در شهر وان ترکیه (یکشنبه ۲۶ فروردین ۱۴۰۳)

تراکم جمعیت و تلاش هواداران معین برای حضور در کنسرت روز یک‌شنبه این خواننده سرشناس ایرانی در شهر وان ترکیه موجب شکسته شدن در ورودی سالن شد.

گزارش‌های تصویری منتشر شده در رسانه‌های اجتماعی از این واقعه، جمعیتی انبوه را در حال گذر از در شیشه‌ای ورودی سالن برگزاری کنسرت در روز یک‌شنبه ۲۶ فروردین، در شهر وان، در شمال شرقی ترکیه و نزدیکی مرز ایران نشان می‌دهد که موجب کنده شدن در و تخریب ورودی ساختمان شده است.

بهمن بابازاده، خبرنگار حوزه موسیقی، روز دوشنبه ۲۷ فروردین تصاویر مربوط به این حادثه را «وحشتناک» با «پتانسیل برای تبدیل شدن به یک فاجعه» توصیف کرد و در رسانه اجتماعی ایکس نوشت که برای این کنسرت در سالنی با ظرفیت «چهار هزار نفره»، «هفت هزار بلیت» فروخته شده بوده است.

برخی رسانه‌ها در ترکیه این حادثه را بازتاب دادند و بعضی کاربران نیز علت آن را هجوم هواداران «بدون بلیت» دانستند.

برخی روایت‌ها نیز حاکی از آن است که «جمعیت آن قدر زیاد بوده که خطر له شدن» حاضران وجود داشته و در این حال، خبرنگاران اجازه حضور در سالن را نداشته‌اند.

داریوش عمران، فعال سیاسی ساکن ترکیه، در واکنش به این حادثه گفت که در سال‌های پیشین «نظم و انضباط مهمانان ایرانی» که برای شرکت در کنسرت به این کشور سفر می کردند به «پلیس ترکیه» سپرده می‌شد و «با فلفل و اشک‌آور» برخورد می‌شد و «هر که پول داشت می‌رفت کنسرت و باقی، در خیابان می‌زدند و می‌رقصیدند.»

بنا بر گزارش‌های پیشین، برگزاری کنسرت خواننده‌های ایرانی خارج از کشور در شهرهای نزدیک به مرز ایران در کشورهای همسایه، به دلیل کمتر بودن هزینه‌ها معمولا با استقبال شهروندان روبه‌رو می‌شود.

در هفته‌های گذشته ادعای برخی مقامات جمهوری اسلامی مبنی بر این که معین می‌تواند بدون مشکل به ایران برگردد، جنجالی شده بود.

محمد محبیان، پسر حبیب خواننده سرشناسی که پس از بازگشت به ایران منزوی شد و درگذشت، پس از انتشار این اظهارات و گزارش‌هایی درباره چراغ سبز جمهوری اسلامی به معین برای بازگشت به ایران، در گفت‌وگو با صدای آمریکا با ذکر مشکلاتی که مقامات حکومتی برای پدرش به وجود آوردند در توصیف مقامات جمهوری اسلامی گفت: «این موجودات دشمن هنر هستند.»

XS
SM
MD
LG