لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۲۲:۴۹

ادامه بی‌خبری از فهیمه سلطانی دانشجوی بازداشت شده در اصفهان  


فهیمه سلطانی، دانشجوی بازداشتی
فهیمه سلطانی، دانشجوی بازداشتی

با گذشت هفت روز از بازداشت فهیمه سلطانی، دانشجوی رشته‌ حقوق دانشگاه اصفهان از سرنوشت او هیچ اطلاعی در دست نیست. این فعال دانشجویی که پیش‌تر به دو ترم محرومیت از تحصیل محکوم شده بود، روز شنبه ۱۸ فروردین پس از احضار به اداره‌ «اطلاعات سپاه» اصفهان بازداشت شد. از زمان بازداشت این دانشجون مشخص نیست او را چه نهادی بازداشت و به کجا منتقل کرده است.

به گزارش سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، سلطانی روز چهارشنبە ١٥ فروردین از سوی دانشگاه اصفهان بە منظور بررسی پروندەاش فراخواندە شد کە بە دلیل تماس در وقت غیر اداری بە مرکز مراجعە نکردە و پس از آن بە ادارە اطلاعات سپاه اصفهان احضار و مورد بازداشت قرار گرفتە است. با وجود پیگیری خانوادە فهیمە سلطانی تاکنون هیچ اطلاعی از دلایل بازداشت و مکان نگهداری وی در دست نیست.

این فعال دانشجویی در جریان اعتراضات سراسری و جنبش «زن، زندگی، آزادی» در تاریخ ۲۲ آبان ۱۴۰۱، توسط نیروهای «اطلاعات سپاه» در اصفهان بازداشت شد. در حکم بدوی کمیته انضباطی دانشگاه اصفهان، او به اتهامات «اخلال در برنامه‌های دانشگاه»، «توهین به شعائر و مقدسات»، «شرکت در بلوا و آشوب»، عدم رعایت حجاب اجباری و «عدم رعایت شئون دانشجویی»، به منع موقت از تحصیل به مدت ۲/۵ ترم محکوم شد.

فشار به فعالان دانشجویی توسط حکومت ایران در حالی صورت می گیرد که به‌تازگی نیز حکم یک سال حبس ضیا نبوی و هستی امیری، پس از احضار به شعبه اجرای احکام زندان اوین، اجرا شد.آنها پس از شرکت در تجمع ۱۶ اسفند ۱۴۰۱ دانشجویان علامه طباطبایی تهران در اعتراض به مسموم‌سازی‌های سریالی دانش‌آموزان مدارس، در مرداد سال گذشته به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به یک سال حبس محکوم شده بودند.

تشکیل پرونده، دادگاهی و صدور حکم علیه کسانی که در مورد مسموم‌سازی‌های سریالی دانش آموزان مدارس در زمستان ۱۴۰۱ و بهار ۱۴۰۲ در حالی صورت گرفته که هنوز مشخص نیست چه کسانی در آن ماجراها نقش داشته‌اند و مقامات جمهوری اسلامی هرگز توضیح مشخصی در مورد نتایج پیگیری آن پرونده که در مقطعی به گفته یکی از نمایندگان مجلس به بازداشت ده‌ها نفر انجامیده بود به کجا رسیده است.

XS
SM
MD
LG