لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۲۲:۵۵

اعتراض بازنشستگان در اهواز؛ تجمع مال‌باختگان در تهران: «دادستان رشوه‌گیر» نمی‌خواهیم


اعتراضات بازنشستگان تأمین اجتماعی و فرهنگی، اهواز
اعتراضات بازنشستگان تأمین اجتماعی و فرهنگی، اهواز

اعتراضات معیشتی در ایران در روز سه‌شنبه ۲۸ فروردین با تجمع مال‌باختگان شرکت «طراوت نوین» و «رضایت خودرو» در مقابل ساختمان ریاست جمهوری در تهران و همچنین تجمع بازنشستگان تأمین اجتماعی و فرهنگیان بازنشسته در اهواز ادامه یافت.

بنا بر گزارش‌های منتشر شده در رسانه‌های اجتماعی، روز سه‌شنبه مال‌باختگان شرکت‌های رضایت خودرو و طراوت نوین، با تجمع در مقابل نهاد ریاست جمهوری شعار دادند: «رئیسی رئیسی قزوین شده دزدخونه» و «دادستان رشوه‌گیر، نمی‌خوایم نمی‌خوایم.»

تجمع اعتراضی مالباختگان شرکت «طراوت نوین» در مقابل ساختمان ریاست جمهوری
لطفأ صبر کنيد

No media source currently available

0:00 0:00:22 0:00

  • اعتراض بازنشستگان تأمین اجتماعی و فرهنگی

همچنین، شماری از بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی به همراه فرهنگیان بازنشسته با در دست داشتن پلاکاردهایی در اهواز تجمع کردند.

این بازنشستگان معترض با شعارهایی از جمله «فقط کف خیابون، به دست میاد حقمون» و «لشکری، کشوری، فولادی، تأمین اجتماعی، اتحاد اتحاد» نسبت به وضعیت معیشتی خود و رسیدگی نشدن به مطالبات صنفی‌شان اعتراض کردند.

آنها همچنین شعار دادند: «نه تهدید، نه زندان، نه اعدام، نیست جلودار ما» و «رئیسی دروغگو، حاصل وعده‌هات کو؟»

تجمع بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی و فرهنگیان بازنشسته در اهواز
لطفأ صبر کنيد

No media source currently available

0:00 0:00:28 0:00

تداوم اعتراض‌های معیشتی در ایران در حالی است که روز دوشنبه جلسه شورای عالی کار «با حضور تمامی اعضا» و بدون نتیجه خاصی و بدون «بحث درباره اصلاح دستمزد» پایان یافت.

  • بیانیه شورای بازنشستگان ایران

در این حال، شورای بازنشستگان ایران روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای با تأکید بر این که «تحمیل افزایش تحقیرآمیز مزد ۱۴۰۳ بی‌جواب نمی‌ماند»، اعلام کرد: «ایجاد فضای التهابی ما را از مطالباتمان دور نمی‌کند.»

در این بیانیه آمده است: «دولت به کمک شورای عالی کار این نهاد سرکوب مزد، با اکراه و سردی جلسات کمیته مزد شورای عالی کار را با تأخیر و بی‌‌علاقگی برگزار» می‌کند.

شورای بازنشستگان ایران با اشاره به «ادعای» افزایش ۳۵ درصدی حداقل دستمزد، آن را نتیجه «فرمانی حکومتی با زیر پا گذاشتن قوانین خودساخته» خوانده و تأکید کرده که «این تنها یک عدد و رقم مزدی نیست، بلکه جنگی علیه زندگی و هستی یک جامعه است.»

بر اساس این بیانیه، «تحمیل چنین شرایط مزدی برای کارگران و همچنین بازنشستگان کارگری که از مصوبات شورای عالی کار تاثیر می‌پذیرند، به منظور عقب راندن بیشتر جامعه و پایین آوردن بیش از پیش سطح زندگی و تعرض به منافع آنان است.»

اعتصاب غذای دانشجویان

از سوی دیگر، کانال تلگرامی اعتراض مدنی بازار، با انتشار ویدئویی از اعتصاب غذای سراسری در دانشگاه صنعتی امیرکبیر در تهران خبر داده است.

بنا بر این گزارش، این اعتصاب غذا «در اعتراض به پایین بودن کیفیت غذا و مشکلات صنفی» بوده است.

همچنین در این گزارش عنوان شده که «بیش از ۵۰ نیروی لباس شخصی از گشت انضباط شهری شهرداری تهران برای سرکوب اعتصاب غذا در دانشگاه امیرکبیر حضور پیدا کردند.»

در روزهای گذشته، رئیس جمهوری اسلامی ایران، ادعا کرده که شاخص‌ها نشانگر «رشد اقتصادی»‌ است، اما یک تحلیلگر در گفت‌وگو با صدای آمریکا، با تأکید بر وضعیت بد معیشتی مردم، دولت ابراهیم رئیسی را به «سفسطه در تحلیل داده‌ها»، جلوگیری از انتشار آمار، و روی آوردن به «ترویج شبه علم» متهم کرده است.

XS
SM
MD
LG