لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۱۳:۵۱

ده هزار مرگ ناشی از کرونا در جهان طی یک ماه


اسپانیا استفاده از ماسک در مراکز درمانی و بیمارستان‌ها را اجباری کرد
اسپانیا استفاده از ماسک در مراکز درمانی و بیمارستان‌ها را اجباری کرد

تدروس آدهانوم، دبیر کل سازمان بهداشت جهانی، گفت: تقریباً ۱۰ هزار مورد مرگ ناشی از ابتلا به ویروس کرونا تنها در ماه دسامبر سال گذشته گزارش شده است و افزود: پذیرش مبتلایان در بیمارستان‌ها و بخش‌های مراقبت‌های ویژه با گرد‌هم‌آیی‌ها و سفرهای تعطیلات سال نوی میلادی افزایش یافته است.

او در یک کنفرانسی خبری در ژنو گفت: «هرچند کووید-۱۹ دیگر یک وضعیت اضطراری بهداشتی جهانی نیست ولی ویروس همچنان در حال گردش است، تغییر می‌کند و جان اشخاص را می‌گیرد.»

سازمان بهداشت جهانی بر اساس آماری که از حدود ۵۰ کشور، اغلب در اروپا و قاره آمریکا، دریافت کرده است، از افزایش ۴۲ درصدی بستری‌ در بیمارستان‌ها و افزایش ۶۲ درصدی در پذیرش در بخش مراقبت‌های ویژه نسبت به ماه نوامبر سال گذشته خبر داد.

آقای آدهانوم با تاکید بر این موضوع که این تنها گوشه‌ای از واقعیت است، افزود که شماری از کشورها، ارائه آمار کرونا به این سازمان را متوقف کرده‌اند و این موضوع را یک مشکل عمده دانست.

در حال حاضر، سویه موسوم به «جی‌ان.۱» که زیرمجموعه امیکرون است، در حال گردش است.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا پیش‌بینی می‌کند که موارد ابتلا به سویه جدید در طول زمستان افزایش خواهد یافت.

این نهاد بهداشتی آمریکا می‌گوید هیچ مدرکی مبنی بر اینکه سویه جدید باعث بیماری شدیدتر می‌شود، وجود ندارد ولی گسترش سریع آن نشان می‌دهد که نسبت به سایر انواع کرونا، یا قابل انتقال‌تر است یا در فرار از سیستم ایمنی بهتر عمل می‌کند.

سویه «جی‌ان.۱» در ماه سپتامبر سال گذشته در آمریکا ظاهر شد و یکی از بستگان نزدیک «بی‌ای ۲.۸۶» (پیرولا) است که زیرمجموعه‌ای از امیکرون محسوب می‌شود.

در ایران، معمولا سویه‌های جدید کووید-۱۹ با تأخیری دو یا حتی سه ماهه نسبت به دیگر کشورها شناسایی می‌شوند. این در شرایطی است که سویه جدید به شدت مسری است و کارشناسان معتقدند به دلیل باز بودن مرزها و کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور، احتمال ورود این سویه به ایران زیاد است.

با این حال، یک مقام وزارت بهداشت جمهوری اسلامی هفته قبل گفت که سویه جدید شناسایی نشده است.

معاون فنی مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفته که حدود ۳۰ درصد از موارد بیماری‌های تنفسی مرتبط با آنفولانزا، ۱۰ درصد مربوط به کرونا و بقیه نیز مرتبط با سایر ویروس‌های تنفسی است.

همزمان، بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت، گفت: «کسانی که حالت سرماخوردگی دارند، یا کرونا است یا آنفولانزا.»

هرچند مطالعات متعدد در کشورهای مختلف نشان داده است که واکسن‌های چندظرفیتی «ام‌آر‌ان‌ای» در پیشگیری از بیماری شدید مؤثرتر از دیگر انواع واکسن هستند و کمتر تحت تأثیر کاهش ایمنی به مرور زمان قرار دارند، جمهوری اسلامی از واردات این نوع واکسن‌ها خودداری کرده است.

XS
SM
MD
LG