لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۰۲:۱۹

رویترز: نفت روسیه در نفتکش‌های تحت‌تحریم‌های مرتبط با جمهوری اسلامی بارگیری شده است


پالایشگاه نفت در شهر اومسک سیبری
پالایشگاه نفت در شهر اومسک سیبری

بر اساس گزارش‌ها، به دنبال تحریم‌های تازه آمریکا بر چهار نفتکش مرتبط با جمهوری اسلامی، مشخص نیست سرنوشت نفت و فرآورده‌های نفتی روسیه که در این نفتکش‌ها بارگیری شده چه خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این وضعیت بیانگر همکاری فزاینده مسکو و تهران برای مواجهه با افزایش تحریم‌های غرب، و همچنین نشان‌دهنده تلاش غرب برای مقابله با شبکه پیچیده‌ای از شرکت‌ها است که درآمد‌های نفتی روسیه و ایران را تأمین می‌کنند.

آمریکا هفته گذشته تحریم‌های جدیدی را در ارتباط با جمهوری اسلامی، علیه یک شرکت کشتی‌رانی وضع کرد که در حمل و نقل کالاها به نمایندگی از نیروهای نظامی حکومت ایران مشارکت داشت.

وزارت خزانه داری آمریکا اعلام کرد که این تحریم‌های مالی برای منزوی کردن جمهوری اسلامی، مختل کردن توانایی این کشور برای تامین مالی گروه های نیابتی خود، و مقابله با حمایت تهران از جنگ روسیه در اوکراین، ایجاد شده است.

فهرست کشتی‌های این شرکت تحت تحریم شامل سه تانکر سوخت است که در دو ماه اخیر فرآورده‌های نفتی را بارگیری کردند، و همچنین یک تانکر که نفت خام روسیه را اوایل ماه میلادی جاری بارگیری کرد.

به گزارش رویترز، دو کشتی تحت تحریم «آنته‌آ» و «السا» با نفت و فرآورده‌های نفتی روسیه در کانال سوئز و سنگاپور لنگر انداختند و وضعیت نامشخصی دارند.

کلر جونگمن، از اعضای گروه «اتحاد علیه ایران هسته‌ای» که حمل و نقل نفت‌کش‌های مرتبط با ایران را ردیابی می‌کند، می‌گوید که این دو کشتی در سال‌های اخیر بارها نفت ایران را به کشورهایی مانند امارات متحده عربی، سنگاپور، یا چین، حمل کردند.

دو‌ کشتی تحت تحریم دیگر به نام‌های «هبه» و «باکستر» که نفت و فراورده‌های نفتی روسیه را حمل می‌کنند، در کانال سوئز و دریای عرب در حال حرکت هستند و مقصد نهایی آنها مشخص نیست.

به گفته کلر جونگمن اقدامات اخیر علیه کشتی‌های مرتبط با نیروهای نظامی جمهوری اسلامی، نشان‌دهنده «یک تغییر جدی» است. او در ادامه افزود: «برخی از این کشتی‌ها که در گذشته تحریم‌های نفتی علیه ایران را دور می‌زدند، به تجارت با روسیه پرداختند، ولی حالا با وضع تحریم‌های ثانویه با مانع بزرگی مواجه شدند.»

این عضو گروه اتحاد علیه ایران هسته‌‌ای، می‌گوید که به دلیل وضع تحریم‌های جدید، بنادر سراسر جهان مانع ورود این‌کشتی‌ها می‌شوند و بسیار بعید خواهد بود که روسیه از آنها یا هر کشتی دیگر مرتبط با این شرکت برای انتقال نفت خود استفاده کند.

خارج شدن این نفت‌کش‌ها از چرخه حمل و نقل فرآورده‌های نفتی روسیه فشار تحریم‌ها علیه صادرات نفت این کشور را افزایش خواهد داد.

XS
SM
MD
LG