لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۲۲:۴۵

احضار دانشجویان به دلیل فعالیت در شبکه‌های اجتماعی


آرشیو - تحصن دانشجویان
آرشیو - تحصن دانشجویان

کانال تلگرامی «دانشجویان متحد» از تشدید فشار بر دانشجویان فعال و مشارکت کننده در مباحث سیاسی و اجتماعی خبر داد و اعلام کرد که در ماه‌های گذشته حداقل ۵ دانشجو با اتهاماتی مربوط به فعالیت در شبکه‌های اجتماعی در «کمیته انضباطی» تفهیم اتهام شدند.

براساس اعلام این مجموعه دانشجویی، مستندات پرونده‌ها شامل «اسکرین‌شات‌هایی از توییت‌ها» و تصاویر شخصی آنها بوده است.

براساس گزارش این کانال دانشجویی، این اتفاق در حالی رخ داده است که انجمن‌های رویش و آرمان، سال گذشته و پس از تغییرات آیین‌نامه انضباطی، در گفتگویی با معاون دانشجویی گوشزد کردند که کنترل و نظارت بر «اکانت‌های دانشجویان» اساسا نقض آزادی بیان و دخالت در زندگی شخصی دانشجویان است.

در این گزارش تاکید شده است که مستنداتی از جمله «اسکرین‌شات» حتی در مراجع قضایی نیز قابل استناد و تعمیم به اشخاص حقیقی نیست.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که در دو ترم گذشته تشکیل پرونده‌های انضباطی برای محدود کردن فعالیت دانشجویان در شبکه‌های اجتماعی شدت گرفته است.

در ماه‌های اخیر و به ویژه پس از اعتراضات دو سال گذشته در ایران، فشار و سرکوب دانشجویان افزایش یافته است و بسیاری از تحصیل محروم یا با احکام سنگین انضباطی روبرو شده‌اند و برای شمار زیادی هم پرونده‌سازی شده است.

در همین رابطه ۲۸ فروردین ماه رییس کمیته انضباطی مرکزی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی در نامه‌ای بر برخورد با دانشجویانی که مقررات حجاب را رعایت نکنند تاکید و خواستار ممانعت از ورود افرادی که به گفته او «هنجار شکنی در حوزه آراستگی» دارند، شد.

همچنین اساتیدی که در‌ کنار دانشجویان خود ایستاده‌اند نیز با بازنشستگی و استعفای اجباری روبرو شده‌اند.

روزنامه «هم‌میهن» نیز آذر ماه سال ۱۴۰۲ گزارش داد که با تصویب آیین‌نامه کمیته انضباطی دانشگاه، سرکوب دانشجویان شدت یافته و فضای دانشگاه‌ها ملتهب است.

‌در این گزارش آمده است که در سال ۱۴۰۱ تعداد ۱۷۶ حکم انضباطی، ۸ اخراج و ۳۰۱ ترم تعلیق از سوی کمیته‌های انضباطی گزارش شده است و همچنین اشاره شده که عمده پرونده‌سازی‌ها «بدون رعایت ضوابط آیین‌نامه‌ای» ادامه دار‌د.

«شیوه‌نامه اجرایی آیین‌نامه انضباطی دانشجویان کشور» با تعیین «۲۰ شیوه تنبیهی» و امضای وزیران علوم و بهداشت جمهوری اسلامی، آذر ماه سال ۱۴۰۱ در اوج اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» به دانشگاه‌های کشور ابلاغ شد.

در مقدمه این شیوه‌نامه آمده است: «کمیته انضباطی دانشجویان» به عنوان «مرجع رسیدگی به تخلفات دانشجویان» موظف است با تاکید بر «موازین شرعی، اخلاقی، قانونی و حقوقی» به تخلفات رسیدگی کند.

در نهایت این شیوه‌نامه منجر به تشدید فشار حکومتی بر فضای آموزش عالی در ایران با تعلیق یک استاد، راه‌اندازی سامانه تشخیص چهره دانشجویان در ناهارخوری، محرومیت برخی از خوابگاه، نظارت نهادهای امنیتی در ورودی، و نصب «نظام‌نامه اخلاق» در دانشگاه در شروع سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ شد.

برخورد با دانشجویان در ایران سابقه طولانی دارد به طوری که دیده‌بان حقوق بشر تیر ماه سال ۱۳۹۸ با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده بود که مقام‌های حکومت ایران سرکوب دانشجویان معترض را با صدور احکام زندان و ایجاد محدودیت برای فعالیت‌های مسالمت آمیز، شدت بخشیده‌اند.

وزارت خارجه آمریکا نیز بارها برخوردهای خشونت آمیز و سرکوب گسترده معترضان و مخالفان حکومت به بهانه‌های مختلف، و نیز نقض مکرر و مداوم حقوق شهروندان ایران توسط جمهوری اسلامی را محکوم کرده است.

XS
SM
MD
LG