لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۲۲:۳۹

رئیس حزب دموکرات مسیحی آلمان: دولت آلمان برای آزادی «شارمهد» باید تلاش بیشتری کند 


جمشید شارمهد در یکی از جلسات دادگاه
جمشید شارمهد در یکی از جلسات دادگاه

فریدریش مرتس، رئیس حزب دموکرات مسیحی آلمان که کفالت جمشید شارمهد زندانی سیاسی محکوم به اعدام در ایران را برعهده دارد، دادگاه جمشید شارمهد را یک دادگاه «نمایشی سیاسی» خواند و از دولت آلمان خواهان فشار سیاسی بر جمهوری اسلامی شد.

مرتس با انتشار توییتی نوشت: دادگاه جمشید شارمهد یک دادگاه «سیاسی نمایشی» بود، حکومت ایران باید این زندانی را آزاد کند‌.

او همچنین خطاب به دولت فدرال آلمان نوشت: «تلاش‌های خود را برای آزادی جمشید شارمهد به میزان قابل توجهی افزایش دهد، همانطور که سایر کشورهای اروپایی با تلاش موفق به آزادی اتباع خود شدند و همچنان در تلاشند.»

مقامات جمهوری اسلامی شارمهد را به برنامه‌ریزی برای اجرای حمله مرگبار به یک مسجد در سال ۱۳۸۷، که طی آن ۱۵ نفر کشته و بیش از ۲۰۰ نفر زخمی شدند، متهم کرده‌اند. جمشید شارمهد اوایل سال جاری به اعدام محکوم شد. جمشید شارمهد تابعیت مضاعف آلمان و اقامت دائم آمریکا را دارد که چند سال پیش توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در خارج از ایران ربوده شد و به داخل ایران منتقل شد.

غزاله شارمهد روز دوشنبه ۲۶ تیر در گفت‌وگو با بخش فارسی صدای آمریکا از تماس تلفنی پدر پس از دو سال خبر داد.

او در مورد این تماس تلفنی گفت: «انتظار این که چنین تلفنی به من بشود نداشتیم. بیش از دو سال است که من دیگر اجازه صحبت با پدرم را ندارم و فقط مادرم می‌تواند با او صحبت کند آن هم سالی دوبار. امسال حوالی ماه فوریه بود که با مادرم حرف زده بود که می‌شود حتی پیش از زمانی که حکم اعدام را برایش صادر کنند. ما خیلی نگران بودیم چون حکم را داده بودند ولی هیچ خبری از او نداشتیم. برای همین، تماسش خیلی ما را خوشحال کرد به ویژه من که توانستم صدای پدرم را بشنوم و او هم توانست با من حرف بزند. طوری هم بود که دل‌نگران بودم چون آدم احساس‌هایی خاص دارد و اضطراب‌های خاصی هم تجربه می‌کند.»

دختر جمشید شارمهد زندانی دو تابعیتی گفت که پدرش هنوز در انفرادی است، وضع جسمانی بسیار بدی دارد و برای نخستین بار علائم شکستگی را می‌شد در حرف‌های او شنید.

روند دادرسی جمشید شارمهد در این سال‌ها همواره مورد اعتراض نهادهای حقوق بشری بوده است.

در حال حاضر مراد طاهباز شهروند چند تابعیتی ایرانی، آمریکایی، بریتانیایی، سیامک نمازی و عماد شرقی شهروندان ایرانی آمریکایی و شهاب دلیلی، شهروند ایرانی دارای اقامت دائم آمریکا در ایران در زندان هستند.

در میان دیگر شهروندان خارجی یا دو تابعیتی زندانی در ایران می‌توان به ناهید تقوی شهروند ایرانی آلمانی، مهران رئوف شهروند ایرانی بریتانیایی، احمدرضا جلالی شهروند ایرانی سوئدی و سه شهروند فرانسوی سسیل کهلر و همسرش ژاک پاری و لویی آرنو، اشاره کرد.

XS
SM
MD
LG