لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۰۳:۱۴

افزایش بیماری‌های تنفسی در چین؛ سازمان بهداشت جهانی درخواست اطلاعات بیشتر کرد


سازمان بهداشت جهانی از چین خواسته است که اطلاعات مربوط به افزایش بیماری‌های تنفسی و ذات‌الریه در کودکان این کشور را ارائه دهد. این سازمان تأکید کرده که طرح چنین درخواستی از کشورها روندی رایج است.

مقامات بهداشتی چین پیشتر در روز ۲۲ آبان در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کر‌ده بودند که بروز بیماری‌های تنفسی در آن کشور افزایش یافته است.

آنها این افزایش را به «برچیده شدن محدودیت‌های کرونا» و گردش پاتوژن‌های شناخته شده‌ای مانند آنفولانزا، مایکوپلاسما که معمولاً بچه‌های کوچک‌تر را مبتلا می‌کند، ویروس سنسیشیال تنفسی (آر‌اس‌وی) و ویروس به وجود آورنده کووید-۱۹ نسبت دادند.

هم چین و هم سازمان بهداشت جهانی در رابطه با شفافیت اطلاع‌رسانی در مورد نخستین موارد ابتلا به بیماری کووید-۱۹ در ووهان در اواخر سال ۱۳۹۸ مورد انتقاد قرار گرفته‌اند.

سازمان بهداشت جهانی می‌گوید گروه‌هایی مانند برنامه «پایش بیماری‌های نوظهور» (پرومِد) خوشه‌هایی از ذات‌الریه تشخیص داده‌نشده در کودکان شمال چین را گزارش کرده است. ولی مشخص نیست که این موارد با افزایش کلی عفونت‌های تنفسی، که قبلاً توسط مقامات چینی گزارش شده بود، مرتبط است و یا رویدادهایی جداگانه هستند.

سازمان بهداشت جهانی خواستار اطلاعات بیشتر در مورد افزایش بیماری‌های تنفسی و گزارش خوشه‌های ذات‌الریه در کودکان شده است و چین قرار است طی ۲۴ ساعت به این درخواست پاسخ دهد.

افزایش بیماری‌های تنفسی در چین در شرایطی اتفاق می‌افتد که چین نخستین زمستان خود از زمان لغو محدودیت‌های سختگیرانه کرونا را آغاز خواهد کرد.

همه‌گیرشناسان می‌گویند به دلیل محدودیت‌های کرونا، سطح ایمنی در برابر ویروس‌های تنفسی ممکن است کمتر از حد طبیعی باشد و این امر منجر به افزایش عفونت‌ها می‌شود.

برای کودکان خردسال، قرنطینه سبب شده است که اولین باری که کودکان در معرض عوامل بیماری‌زای رایج قرار می‌گیرند به تعویق بیافتد.

بسیاری از کشورهای دیگر نیز پس از کاهش محدودیت‌ها، با افزایش مشابه بیماری‌های تنفسی مواجه شدند.

سازمان بهداشت جهانی از اواخر مهر اعلام کرده بود که شمال چین، در مقایسه با مدت زمانی مشابه در سه سال گذشته، با افزایش بیماری شبیه آنفلوانزا روبه‌رو بوده‌ است و سیستم‌هایی را برای ارائه داده‌ها و اطلاعات در مورد روند بروز بیماری در پلتفرم‌های نظارت بین‌المللی ایجاد کرده است.

در روزهای اخیر، رسانه‌ها در شهرهایی مانند شیان در شمال غربی چین، ویدئوهایی از بیمارستان‌های مملو از کودکان بیمار منتشر کرده‌اند.

سازمان بهداشت جهانی به مردم چین توصیه کرده است تا اقداماتی برای کاهش خطر انتقال بیماری‌های تنفسی انجام دهند.

این اقدامات شامل واکسیناسیون، حفظ فاصله از افراد بیمار، ماندن در خانه به هنگام بروز بیماری، انجام آزمایش و مراقبت‌های پزشکی در صورت لزوم، استفاده از ماسک در صورت لزوم، اطمینان از تهویه خوب و شستن منظم دست‌ها است.

مطالب مرتبط

XS
SM
MD
LG