لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۱۱:۱۲

اختصاصی؛ احضار بیش از ۳۰ فعال مدنی در شازند، اتهام برخی «تحریک موثر» نیروهای مسلح است


در جریان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ فیلم و عکس‌هایی منتشر شد که حکایت از به‌کارگیری کودکان به عنوان نیروهای سرکوب توسط جمهوری اسلامی دارد
در جریان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ فیلم و عکس‌هایی منتشر شد که حکایت از به‌کارگیری کودکان به عنوان نیروهای سرکوب توسط جمهوری اسلامی دارد

یک منبع مطلع به صدای آمریکا گفت که در آستانه سالگرد کشته شدن مهسا امینی، بیش از ۳۰ فعال مدنی در «شهرستان شازند و شهر آستانه» استان مرکزی به مراجع قضایی احضار شده‌اند. بنا بر مدارک موجود، اتهام برخی از این افراد «تحریک موثر» نیروهای مسلح به «عصیان و فرار» است.

بنا بر گزارش رسیده به بخش فارسی صدای آمریکا در روز دوشنبه ۱۳ شهریور، برای این کنشگران که از سال گذشته «پرونده داشتند» و همگی «عفو شده» بودند، «دوباره پرونده» تشکیل شده است.

بر پایه مدارکی که صدای آمریکا به آن دست یافته، پرونده آنها به «شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی دادگستری شهرستان شازند» فرستاده شده و ۹ تن از این افراد روز یک‌شنبه ابلاغیه‌ای دریافت کرده‌اند که بر اساس آن، جلسه رسیدگی به آن «هشت صبح ۱۹ شهریور» در «ساختمان شماره یک دادگستری» این شهرستان برگزار خواهد شد.

مطابق کیفرخواست، این کنشگران به «تحریک موثر نیروهای رزمنده یا اشخاصی که در خدمت نیروهای مسلح هستند به عصیان، فرار، تسلیم، یا عدم اجرای وظایف نظامی و تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی» متهم شده‌اند.

در ماه‌های گذشته، کامیار مهین‌سا پلیس ایرانی‌تبار در کانادا که با شماری از مأموران نیروی انتظامی در ایران مرتبط است، به صدای آمریکا گفته که «پلیس‌های معترض تا جایی که می‌توانند در محل کارشان نافرمانی مدنی می‌کنند» و «ریزش‌ها بسیار زیاد شده است.»

منبع مطلع همچنین به صدای آمریکا گفت که تنها در شهرستان شازند «دست‌کم ۳۰ تن دیگر هم با عناوین مختلف احضار شده‌اند» و برخی از آنها «از ۲۴ ساعت تا دو هفته» در بازداشت بوده‌اند و به غیر از این افراد، «بسیاری از نفرات هستند که اطلاع نداریم.»

این منبع آگاه تأکید کرد که بازداشت‌ها به قصد «وحشت‌آفرینی» در شهر بوده و «شب تا صبح مادران ما نگران این هستند که کی ما را می‌گیرند.»

فرد نزدیک به یکی از فعالان مدنی بازداشت‌شده در شازند به صدای آمریکا گفت که «یک شب تا صبح او را کتک زدند تا اعتراف بگیرند» که «با شبکه‌های معاند» در تماس بوده است.

منبع مطلع همچنین گفت، نهاد بازداشت‌کننده که احتمالا «سپاه» بوده، او را با «چشم بسته برده و آورده‌اند» و «کتک زیادی» برای گرفتن «اعتراف» به او زده‌اند.

در آستانه سالگرد کشته شدن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد، فشار بر فعالان مدنی، روزنامه‌نگاران، زندانیان سیاسی، و خانواده‌های دادخواه افزایش یافته است.

در روزهای گذشته بازداشت‌شدگان بر سر مزار مهرشاد شهیدی یکی از جان‌باختگان اعتراضات سراسری در اراک، به شش سال حبس و تحمل ۷۴ ضربه شلاق در ملأعام و به هنگام اقامه نماز جمعه در مصلای اراک محکوم شده‌اند.

  • 16x9 Image

    ساقی لقایی

    ساقی لقایی پس از چند سال همکاری با روزنامه‌های مختلف، در سال ۱۳۷۸ خبرنگار و سپس سردبیر پارلمانی و اقتصادی ایسنا شد. او از سال ۱۳۸۵ فعالیت حرفه‌ای خود را با تمرکز بر مسائل ایران و حقوق بشر ادامه داد و در بهار ۱۴۰۰ به بخش فارسی صدای آمریکا پیوست.

XS
SM
MD
LG