لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۱۵:۲۹

اختصاصی؛ رادا فاتحی، خواهر یکی از کشته‌شدگان اعتراضات: بازداشت‌ها «نشانه عجز» جمهوری اسلامی است


مزار رامین فاتحی.
مزار رامین فاتحی.

خواهر دادخواه رامین فاتحی در آستانه سالگرد کشته شدن مهسا امینی به صدای آمریکا گفت که کشته‌شدگان سرکوب اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ «بچه‌های ایران» هستند و «مردم همیشه کنار ما بوده‌اند و خواهند بود.»

رادا فاتحی، خواهر رامین فاتحی از معترضان کشته شده در بازداشت، که خود نیز به همراه برادرش بازداشت شده بود، در گفت وگوی اختصاصی با منوچهر پردل در بخش فارسی صدای آمریکا گفت که «۲۲ مهر» ۱۴۰۱ «مورد هجوم وحشیانه لباس شخصی‌های اطلاعات سنندج در خانه‌ام قرار گرفته و بازداشت شدم.»

رامین فاتحی که مهر ۱۴۰۱ در جریان اعتراضات سراسری در سقز بازداشت و سپس کشته شد. خواهر او تأکید کرد تجربه‌اش از بازداشت «با وجود شکنجه‌های جسمی و روحی» که به او و خانواده‌اش وارد شده، «این است که مصمم‌تر از همیشه دارم پیش می‌روم.»

رادا فاتحی اضافه کرد: «شاید بتوانند ما را بازداشت و شکنجه کنند، ولی نمی‌توانند از هدفمان دور کنند. بازداشت و شکنجه نشانه عجز و ناتوانی حکومت دیکتاتوری جمهوری اسلامی ایران است.»

رامین فاتحی
رامین فاتحی

خواهر دادخواه رامین فاتحی با اشاره به تهدید و فشار بر خانواده‌های کشته‌شدگان اعتراضات نیمه دوم سال گذشته، گفت: «خانواده بنده هم به اداره اطلاعات احضار شده‌اند ازشان تعهد گرفته شده که در هیچ مراسمی شرکت نکنند و حتی بهشان گفته شده که حق ندارند از شهر خارج شوند.»

رادا فاتحی افزود: «نه تنها خانواده، من بقیه خانواده‌های دادخواه را هم احضار کردند و ازشان تعهد گرفتند و بهشان گفته‌اند نباید در فضای مجازی هم حتی هیچ گونه فعالیتی داشته باشند. نه یک بار چندین بار احضار شده‌اند. غافل از این که می‌خواهند این خانواده‌ها را اذیت کنند، بقیه مردم را می‌خواهند چه کار کنند؟»

این عضو خانواده فاتحی با تأکید بر این که «مردم ایران همه با ما هستند»، گفت که «این شهدا، این عزیزان ما فقط متعلق به خانواده من یا خانواده دوستان نیستند» بلکه «این‌ها بچه‌های ایرانند.»

خواهر رامین فاتحی در آستانه سالگرد کشته شدن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد و اعتراضات سراسری که در جریان سرکوب آن توسط نیروهای جمهوی اسلامی حدود ۵۰۰ معترض کشته شدند، تأکید کرد: «همه مادران ایران داغدارند. همه خواهرها و برادران ایران داغدارند. من خودم این را حس کردم، دیدم، وجود مردم را کنارمان حس کردیم و دیدیم و می‌دانیم مردم همیشه کنار ما بوده‌اند و خواهند بود.»

در روزهای گذشته رامتین، فرزند رامین فاتحی نیز در پیامی به صدای آمریکا بر همراهی مردم با خانواده‌های دادخواه تأکید کرده و گفت جمهوری اسلامی «به‌ شدت احساس خطر کرده» اما با وجود «بازداشت و سرکوب دادخواهان»، باید بداند که «نمی‌تواند جلوی میلیون‌ها انسان آزاده» را بگیرد.

تأکید اعضای دادخواه خانواده‌های کشته‌شدگان اعتراضات سال گذشته بر حمایت مردم ایران از آنها و «عجز و ناتوانی حکومت دیکتاتوری جمهوری اسلامی» در حالی است که پیش‌تر، فرمانده کل سپاه پاسداران اعتراضات «زن زندگی آزادی» را «قوی‌ترین، خطرناک‌ترین، و جدی‌ترین» «پیکار» بر ضد جمهوری اسلامی در عرصه «جهانی» دانسته و نسبت به تکرار آن در سالگرد کشته شدن مهسا امینی هشدار داده است.

دولت آمریکا بارها بر حقوق مردم ایران از جمله حق آزادی بیان آنها تأکید کرده است.

متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده، در واکنش به افزایش فشارها بر زنان در ایران ۲۷ تیر در پاسخ به پرسش خبرنگار بخش فارسی صدای آمریکا گفته است که جمهوری اسلامی از اعتراضات اخیر عبرت نگرفته است.

XS
SM
MD
LG