لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۱۳:۲۹

وکیل ماشاالله کرمی: سرانجام موکلم در دادگاه «فرصت دفاع پیدا کرد»


ماشالله کرمی - محمدمهدی کرمی
ماشالله کرمی - محمدمهدی کرمی

علی شریف‌زاده اردکانی، وکیل ماشاالله کرمی، پدر محمدمهدی کرمی، از اعدام‌شدگان اعتراضات سال ۱۴۰۱، اعلام کرد که موفق شده است در جلسه دادگاه موکلش در روز سه‌شنبه چهارم اردیبهشت، و پس از گذشت هشت ماه از بازداشت موکلش، «فرصت مناسبی برای دفاع » از وی پیدا کند.

او با «مثبت ارزیابی کردن» جلسه دادگاه که «برای بررسی اتهام تبلیغ علیه نظام و اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی کشور» این پدر دادخواه برگزار شد؛ به سایت «دیده‌بان ایران» گفت: «قاضی به حرف‌های‌مان گوش داد، مطالب را بررسی کردیم و فرصت مناسبی برای دفاع در اختیار من و موکلم داده شد.»

بر اساس این گزارش، ماشاالله کرمی که توانسته بود بعد از هشت ماه بازداشت در ندامتگاه کرج، در جلسه رسیدگی به پرونده‌اش در شعبه دوم دادگاه انقلاب اسلامی کرج حضور پیدا کند، فرصت پیدا کرد که «دفاعیات خود» را در کنار وکیلش مطرح کند.

دلیل مثبت ارزیابی کردن این دادگاه از سوی آقای شریف‌زاده اردکانی، این است که «قاضی به حرف‌های‌مان گوش کرد»، جلسه « تا ساعت ۱۴» ادامه داشت و «روند جلسه مثبت و محیط آرام بود.»

وی افزود که «دفاعیات و لایحه تکمیلی را می‌فرستیم و منتظر تصمیم دادگاه می‌مانیم» و ابراز امیدواری کرد که «خروجی جلسه مثبت باشد.»

ماشالله کرمی، پدر و دادخواه محمدمهدی کرمی، ورزشکار و معترض اعدام شده توسط جمهوری اسلامی است. محمدمهدی کرمی طی اعتراضات سراسری سال ۱۴۰۱ و در پی شرکت در مراسم چهلم حدیث نجفی و پارسا رضادوست، از معترضان جان‌باخته، بازداشت و در سحرگاه ۱۷ دی همان سال همراه با محمد حسینی در پرونده موسوم به ««قتل بسیجی روح الله عجمیان» اعدام شد.

ماشالله کرمی در ۳۱ مرداد سال گذشته به دست نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت شد. ماموران امنیتی، تمام وسایل الکترونیکی را ضبط و کارت‌ های بانکی خانواده وی را نیز مسدود کردند.

در طول مدت بازداشت او، بارها خانواده‌اش مورد آزار و اذیت نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی قرار گرفتند و در یکی از این موارد، روز دوازدهم آبان‌ سال گذشته هنگامی که بیش از ۷۰ روز از دستگیری آقای کرمی می‌گذشت، همسر و فرزندش در پی «هجوم‎‌های چندباره» ماموران به منزل‌شان، ناچار به ترک خانه شدند.

به گزارش کانال تلگرامی «کمیته پیگیری وضعیت بازداشت‌شدگان»، در ۲۹ آذر سال گذشته، کیفرخواست ماشالله کرمی توسط شعبه یازده دادسرای عمومی و انقلاب اسلامی کرج با اتهاماتی همچون ««عضویت در دسته‌جات و جمعیت به قصد اقدام علیه امنیت کشور، تبلیغ علیه نظام، اهانت به مقدسات، تشکیل گروه به قصد برهم زدن امنیت کشور و توهین به رهبری» صادر شد.

پیشتر کمیته پیگیری وضعیت بازداشت‌شدگان اعلام کرده بود که اطلاع یافته است که فشارهای سنگین به ماشاالله کرمی برای پذیرش اتهامات «کلاه‌برداری و سوءاستفاده از احساسات مردم» وارد شده است و امکان دارد که فیلم اعترافات اجباری او نیز در آینده پخش شود.»

هلگه لیمبورگ، نماینده پارلمان آلمان از حزب سبز این کشور که کفالت سیاسی محمدمهدی کرمی را برعهده داشت، اعلام کرده که کفالت سیاسی پدر و وکیل او را هم پذیرفته است.

خانم لیمبورگ در گفتگو با بخش فارسی «صدای آمریکا» که روز ۲۸ مهر سال گذشته انجام شد، گفت:«همه ما آن تصاویر شجاعانه پدر و مادر مهدی کرمی پس از خاک‌سپاری او را دیدیم.»

او گفت: «آنها بر سر مزار دیگر زندانی کشته شده توسط نظام جمهوری اسلامی رفتند چون هیچ‌کس سر مزار آن‌ها نبود. سر آن قبر رفته و مراتب احترام به جا آورده و نشانی هم به جا گذاشتند که می‌گویند هیچ‌کسی چه در این دنیا و پس از آن، تنها نخواهد ماند.»

XS
SM
MD
LG