لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۲۱:۳۵

جمهوری اسلامی از عضویت در دو سازمان میراث فرهنگی و یک نهاد علمی بین‌المللی انصراف داد


نمایی از بازدید پرشور ایرانیان از بناهای تاریخی و ملی - تخت جمشید
نمایی از بازدید پرشور ایرانیان از بناهای تاریخی و ملی - تخت جمشید

دولت ابراهیم رئیسی درخواست لغو عضویت جمهوری اسلامی در سه سازمان بین‌المللی «شورای بین‌المللی موزه‌ها»، «شورای بین‌المللی محوطه‌ها و بناها»، و «شبکه سازمان‌های علمی جهان سوم» را به مجلس شورای اسلامی ارائه کرده است.

به گزارش وب‌سایت «جماران» در روز سه‌شنبه ۲۸ فروردین، در زمان تصویب عضویت جمهوری اسلامی در این سه سازمان بین‌المللی، بنا بر این بود که همکاری‌هایی میان «وزارت فرهنگ و آموزش عالی، به‌ویژه دانشگاه صنعتی شریف و سازمان‌های پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران» با این نهادها وجود داشته باشد، اما اکنون دولت جمهوری اسلامی از عضویت در هر سه نهاد «انصراف داده است.»

بر اساس این گزارش، دولت ابراهیم رئیسی اعلام کرده که به تداوم عضویت در برخی مجامع بین‌المللی تمایل ندارد و بر همین اساس، «لایحه لغو عضویت در این مجامع» را که با امضای رئیس‌جمهوری و وزیر امور خارجه به مجلس ارائه کرده است.

سند دولتی درباره لغو عضویت جمهوری اسلامی ایران در سه سازمان بین‌المللی
سند دولتی درباره لغو عضویت جمهوری اسلامی ایران در سه سازمان بین‌المللی

در این گزارش همچنین تأکید شده است که با لغو عضویت جمهوری اسلامی در این سه سازمان بین‌المللی، «پرداخت حق عضویت به آنها نیز قطع خواهد» شد.

مطابق این گزارش، درخواست لغو عضویت در «شورای بین‌المللی موزه‌ها» (ایکوم) از سوی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری، و صنایع دستی» ارائه شده و دلیل آن «خصوصی شدن این شورا و تغییر ماهیت بین‌المللی بودن آن» عنوان شده است.

درخواست لغو عضویت در «شورای بین‌المللی محوطه‌ها و بناها» (ایکوموس) نیز از توسط همین وزارت‌خانه ارائه شده است.

برخی ناظران، انصراف جمهوری اسلامی از عضویت در این نهادهای بین‌المللی را به انزوای بیشتر حکومت ایران تعبیر کرده‌اند.

روح‌الله رحیم‌پور، فعال مدنی، خطاب به مقامات جمهوری اسلامی در شبکه اجتماعی «ایکس» نوشت: «با همین دست‌فرمان پیش بروید، به‌زودی می‌توانید به عنوان یک سیاره مستقل بر روی کره زمین اعلام موجودیت بکنید.»

مکان‌های تاریخی و ملی در نوروز ۱۴۰۳ با استقبال چشمگیر ایرانیان روبه‌رو شدند.

انصراف جمهوری اسلامی از عضویت در نهادهای بین‌المللی مرتبط با میراث فرهنگی و موزه‌ها، در حالی است که بر اساس گزارش‌های پیشین برخی آثار باستانی و ملی بر اثر «بی‌توجهی و بی‌عملی جمهوری اسلامی در مورد حفاظت» از آنها دچار آسیب شده‌اند.

از جمله پیش از این گزارش‌هایی از تخریب بنای باستانی تاج بهرام دوم ساسانی در نقش برجسته روستای سراب‌بهرام منتشر شده است.

همچنین، پیش از این گزارش‌هایی از ناپدید شدن اشیای قیمتی و تاریخی از جمله تعدادی فرش از کاخ گلستان و به سرقت رفتن جواهرات سلطنتی مربوط به دوره پادشاهی پهلوی منتشر شده است.

پس از انتشار خبر گم شدن ۴۸ تخته فرش دستباف نفیس و گران‌قیمت از کاخ سعدآباد، رسانه‌های نزدیک به اصولگرایان و حامی دولت رئیسی، توپ را در زمین دولت روحانی انداختند و اعلام کردند این فرش‌ها به تناوب در سال‌های ۹۲ تا ۹۵ از ساختمان «حافظیه» کاخ سعدآباد خارج شده‌ و با «وانت» به مکان نامعلومی منتقل شده‌اند.

علی‌اصغر مونسان، وزیر میراث فرهنگی در دولت روحانی در واکنش به این اتهام، ادعا کرده بود که این فرش‌ها ارزش تاریخی نداشتند و یک مقام دیگر نیز مدعی شده بود که کار دولت احمدی‌نژاد بوده است.

همچنین، در پی ادعای علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت جمهوری اسلامی، درباره خروج «‏۳۸۴ چمدان جواهر و الماس»، «‏دو تاج با ۵ هزار قطعه الماس»، و « ۵۰ قطعه زمرد و ۳۶۸ حبه مروارید» از کشور توسط پادشاه پیشین ایران محمدرضا شاه پهلوی، شهبانو فرح پهلوی در گفت‌وگویی اختصاصی با بخش فارسی صدای آمریکا می‌گوید که پس از اظهارات سخنگوی دولت جمهوری اسلامی، نسبت به سرقت جواهرات سلطنتی از بانک مرکزی توسط حکومت نگران است، چرا که به گفته او، «می‌دانند ممکن است رژیم عوض شود» و می‌خواهند «این جواهرات را بردارند.»

XS
SM
MD
LG